ایسلند در نشست پایانی شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنیو گفته که جامعه جهانی نباید در برابر نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان سکوت اختیار کند.
وزارت خارجه ایسلند گفته است که این موضعگیری در جریان تصویب قطعنامهای درباره وضعیت حقوق بشر در افغانستان مطرح شد؛ قطعنامهای که با اجماع تمامی اعضای شورا به تصویب رسید.
نماینده ایسلند در شورای حقوق بشر گفت که این کشور از مدتها پیش خواستار ایجاد یک ساختار تحقیقاتی مستقل برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در افغانستان بوده است.
به گفته او، ادامه محدودیتهای شدید علیه زنان و دختران، سرکوب آزادی بیان، بازداشتهای خودسرانه و شکنجه در افغانستان نیازمند نظارت و پاسخگویی فوری جامعه جهانی است.
طبق بیانیه وزارت خارجه ایسلند این قطعنامه که خبرسازترین مصوبه در سومین و آخرین نشست شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۵ عنوان شده، از دفتر کمیشنری عالی حقوق بشر خواسته است تا روند مستندسازی و تحقیق درباره موارد نقض حقوق بشر در افغانستان را با همکاری نهادهای بینالمللی و جامعه مدنی تقویت کند.
شورای حقوق بشر ملل متحد در این نشست در مجموع ۳۷ قطعنامه را تصویب کرد که ۳۰ مورد آن با اجماع کامل اعضا مورد تأیید قرار گرفت.
اما قطعنامه مربوط به افغانستان به دلیل حساسیت و اهمیت ویژهاش، بیش از سایر موارد مورد توجه رسانهها و دیپلماتها قرار گرفت.
ایسلند که در سال گذشته برای دوره ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ به عضویت شورای حقوق بشر انتخاب شده، پیشتر نیز در سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ در این شورا عضویت داشته است.
این کشور اعلام کرده که در دوره جدید عضویت خود، پاسخگویی در قبال نقض حقوق بشر در افغانستان را یکی از اولویتهای اصلی سیاست خارجیاش قرار داده است.
