سیاست

هند نمایندگی خود در کابل را به سطح سفارت ارتقا داد

عکس از وزارت خارجه هند

وزارت امور خارجه هند اعلام کرده است که دهلی نو روز سه‌شنبه (۲۹ میزان) نمایندگی فنی خود در کابل را به سطح سفارت هند در افغانستان ارتقا داده است. این تصمیم فوراً اجرایی شده است.

به گزارش رسانه بیزنیس استندرد، این اقدام چند روز پس از گفتگوهای هیئت‌های طالبان و هند در دهلی نو صورت گرفته است؛ جایی که امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان با سوبراهمانیام جی شَنکر، وزیر امور خارجه هند دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای گفته است:«در پی تصمیمی که در جریان سفر اخیر وزیر خارجه افغانستان(طالبان)به هند اعلام شد، دولت هند جایگاه نمایندگی فنی خود در کابل را به سطح سفارت ارتقا می‌دهد. این تصمیم نشان‌دهنده‌ عزم هند برای گسترش روابط دوجانبه با افغانستان(طالبان)در تمامی عرصه‌های مورد علاقه‌ی مشترک است.»

در بیانیه آمده است که این سفارت، نقش هند را در برنامه‌های توسعه‌ای، کمک‌های بشردوستانه و ابتکارات ظرفیت‌سازی در افغانستان تقویت خواهد کرد.

بازگشایی رسمی سفارت هند در کابل در حالی انجام می‌شود که این کشور پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان در اگست ۲۰۲۱، تمامی کارمندان خود را از کابل خارج کرده بود. در سال ۲۰۲۲، هند یک هیئت تخنیکی موقت را برای پی‌گیری پروژه‌ها و کمک‌های انسانی به کابل فرستاد که اکنون به سطح سفارت ارتقا یافته است.

بر اساس گزارش بیزنیس استندرد، در کنار این تصمیم، دو طرف توافق کرده‌اند تا روابط تجارتی و اقتصادی به‌ویژه در بخش معادن را گسترش دهند و دهلی نو مسیر هوایی انتقال کالا میان دو کشور را از سر گیرد.

امیرخان متقی نیز در این دیدار گفته بود که طالبان از تجارت هند و افغانستان از طریق بندر چابهار ایران حمایت خواهند کرد.

هند همچنین وعده داده است که شش پروژه جدید را در افغانستان حمایت مالی کند، از جمله ساخت یک شفاخانه ۳۰ بستر در ناحیه بگرامی کابل و از سرگیری کمک‌های غذایی به مردم افغانستان.

پیش از سال ۲۰۲۱، هند در بیش از ۵۰۰ پروژه توسعه‌ای و زیربنایی در سراسر افغانستان نقش فعال داشت که بخش‌هایی از انرژی، آب، آموزش و خدمات صحی را شامل می‌شد.