طالبان امروز (پنجشنبه، ۲۴ میزان) یک تن را در ورزشگاه شهر قلعه نو، مرکز بادغیس، در برابر همگان «قصاص» کردند.
در بیانیه دادگاه عالی طالبان آمده که این فرد اسماعیل نام داشت و باشنده ولسوالی جوند بادغیس بود. طالبان گفتهاند که بر این فرد به اتهام قتل دو تن، «حکم قصاص» تطبیق شده است.
به گفته بیانیه طالبان، این فرد یک زن و یک مرد را به نامهای گلبرگه و دوست محمد در ولسوالی جوند با شلیک گلوله کشته بود.
در این خبرنامه آمده است که این پرونده در مراحل مختلف قضایی طالبان -ابتدائيه، استیناف و تمیز- به بررسی گرفته شد و سپس حکم «قصاص» این فرد پس از تایید رهبر طالبان صادر شد.
طالبان میگویند ک به خانواده مقتولان پیشنهاد برای بخشش و صلح ارائه کردند؛ اما آنان نپذیرفتند و سپس این حکم تطبیق شد.
دادگاه عالی طالبان در مورد نحوه «قصاص» این فرد وضاحت نداده است.
طالبان پس از بازگشت به قدرت در کشور، اجرای حکم «قصاص» و نیز مجازات بدنی افراد در برابر همگان را ادامه دادهاند.
در آخرین مورد در ۲۲ حمل، طالبان چهار تن را در بادغیس، فراه و نیمروز، به اتهام «قتل» در ملاء عام «قصاص» کردند.
بر بنیاد آمارهای دادگاه عالی طالبان، در چهار سال گذشته، طالبان حکم «قصاص» برای دستکم ۱۷۷ تن صادر کردهاند.
این آمارها همچنین نشان میدهند که تاکنون حداقل ۱۰ تن از این افراد قصاص شدهاند.
