امنیت

رئيس جمهور پاکستان: تلاش‌های مشترک «ضد تروریزم» کلید صلح منطقه است

آصف علی زرداری، رئيس جمهور پاکستان

آصف علی زرداری، رئيس جمهور پاکستان، در پی درگیری مرزی میان نیروهای طالبان و مرزبانان این کشور در بخش‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان، گفته است که احترام دوجانبه و تلاش‌های مشترک «ضد تروریزم» کلید صلح منطقه است.

بر بنیاد گزارش‌های رسانه‌های پاکستانی، او گفته است: «پاکستان همچنان قاطعانه به حفاظت از منافع ملی، حاکمیت منطقه‌ای و امنیت خود متعهد است.»

رئيس جمهور پاکستان در بیانیه‌ای خاطرنشان کرده است، حمله‌هایی که «از قلمرو دولت موقت افغانستان (طالبان) توسط تروریست‌های خوارج مورد حمایت هند انجام می‌شود، یک واقعیت مستند است که در گزارش‌های نظارتی متوالی شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده است».

آصف علی زرداری از طالبان خواسته است که «اقدام‌های مشخص و قابل تأییدی» علیه «عناصر تروریستی ضد پاکستان» که از خاک افغانستان فعالیت می‌کنند، انجام دهند.

او تهدید تروریزم «مورد حمایت هند» را «بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات منطقه‌ای» خوانده است.

در بیانیه رئیس جمهور پاکستان آمده است: «تروریزم یک چالش مشترک است و بار آن را نمی‌توان بر دوش هیچ کشور واحدی گذاشت.»

وزارت دفاع طالبان پیش از این گفت که آنان در یک «عملیات موفقانه انتقام‌جویانه» برخی از پاسگاه‌های مرزی و مراکز نظامی پاکستان را در امتداد مرز میان افغانستان و پاکستان هدف قرار داده‌اند و این عملیات حوالی ساعت ۱۲ شب گذشته (۱۹ میزان) به پایان رسیده است.

ارتش پاکستان بامداد روز یکشنبه، ۲۰ میزان، اعلام کرد که نیروهای مرزی این کشور در پاسخ به حمله‌های شب گذشته بر پاسگاه‌های مرزی این کشور، ۲۰ پاسگاه مرزی طالبان را هدف قرار داده‌اند.

ارتش پاکستان همچنین گفت که تعدادی از نیروهای طالبان در منطقه خُرم به دست نیروهای پاکستانی نیز «تسلیم» شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، می‌گوید که در درگیری مرزی شب گذشته میان نیروهای آنان و مرزبانان پاکستانی در بخش‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان، ۵۸ سرباز پاکستانی کشته شده‌اند.

او در یک نشست خبری در کابل گفت که در این درگیری همچنین ۳۰ سرباز پاکستانی نیز زخمی شده‌اند. به گفته او، در این درگیری مرزی همچنین ۹ عضو طالبان نیز کشته شده‌اند.

مقام‌های پاکستانی تاکنون در مورد تلفات ادعایی طالبان اظهار نظر نکرده‌اند.

این درگیری‌‌ها در حالی رخ داده‌اند که جنگنده‌های پاکستانی پنجشنبه‌شب، ۱۷ میزان، بخش‌هایی از کابل، پایتخت کشور و ولایت پکتیا را بماران کردند؛ رویدادی که رسانه‌های این کشور هدف آن را نور ولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان یا تی‌تی‌پی، عنوان کردند.

اما طالبان و مقام‌های پاکستانی تاکنون در مورد هدف این حمله هوایی چیزی نگفته‌اند.