سیاست

منابع: شماری از اعضای کابینه طالبان به قندهار رفته‌اند

تصویر از شبکه‌های اجتماعی

منابع محلی می‌گویند شماری از اعضای کابینه طالبان، از جمله حسن آخند، رئیس وزیران آنان، به قندهار رفته‌اند.

این منابع می‌افزایند که سفر این مقام‌های به دستور هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، انجام شده و هدف آن شرکت در «نشست‌های منظم داخلی» عنوان شده است.

به گفته منابع، یکی از بحث‌های نشست‌ها پایگاه هوایی بگرام و نگرانی‌های امنیتی خواهد بود.

هفته گذشته منابع به آمو گفتند که هبت‌الله کابینه طالبان را برای رأی زنی در مورد پایگاه بگرام به به قندهار فراخوانده‌ است.

هرچند هبت الله با برخی از وزیران و رئیس دادگاه عالی طالبان روی درخواست بازپس‌گیری پایگاه بگرام از سوی دونالد ترمپ گفتگو کرده اما منابع می‌گویند که رهبر طالبان قصد دارد با کابینه خود این موضوع را به رایزنی گیرد.

ترمپ هفته گذشته چندین بار به گونه‌ پی‌هم در مورد بازپس‌گیری پایگاه هوایی بگرام سخن گفت و طالبان را تهدید کرد که اگر این پایگاه را به امریکا ندهند، «اتفاق‌های بدی» رخ خواهد داد.

سخنگوی طالبان در مصاحبه‌ای با العربیه واگذاری پایگاه بگرام به ایالات متحده را رد کرده و حتا ادعای ترمپ در باره مذاکره میان هیئت امریکایی و طالبان بر سر این پایگاه را تکذیب کرده است.

او گفته است که مذاکرات با ایالات متحده بر سر آزادی زندانیان و روابط اقتصادی بوده‌ است. ذبیح‌الله مجاهد در پاسخ به هشدار ترمپ، نیز تهدید کرده که هرگونه «اقدام بد» از سوی اداره ترمپ، «واکنش بد» از سوی طالبان را به دنبال خواهد داشت.

ترمپ پس از بازگشت به کاخ سفید ۲۰ بار از پایگاه هوایی بگرام یاد کرده است و در واپسین مورد سه بار پی‌هم اعلام کرد که خواستار پس‌گیری فوری پایگاه بگرام است و در این باره با طالبان سرگرم مذاکره است.

بگرام که ۲۰ سال مقر اصلی نظامی ایالات متحده در افغانستان بود، اما به دستور اداره بایدن در یازدهم سرطان ۱۴۰۰ هجری خورشیدی،‌ نظامیان امریکایی این پایگاه را در تاریکی شب ترک کردند.