بیستوپنجمین دور نشست سازمان همکاری شانگهای بیحضور نماینده طالبان امروز در شهر تانجین، چین آغاز شد. این در حالی است که طالبان، چین و روسیه را که دو عضو کلیدی سازمان همکاری شانگهای هستند، پیوسته متحدان راهبردی خود خطاب کردهاند.
این نشست برای دو روز است و فردا دوشنبه پایان خواهد یافت. دبیر کل سازمان همکاریهای شانگهای گفته است که تا کمتر از دو هفته دیگر، نشست مشورتی این سازمان در تاجیکستان برگزار خواهد شد و مساله افغانستان از محورهای مهم و کلیدی آن خواهد بود.
بربنیاد گزارشهای ارائه شده، رهبران و فرستادههای ۲۰ کشور و ۱۰ نهاد یا سازمان جهانی در این نشست حضور دارند.
اما تاهنوز از حضور نماینده طالبان در این نشست گزارش نشده است.
پیش از برگشت طالبان به قدرت، افغانستان عضویت ناظر در سازمان همکاریهای شانگهای داشت. در حالی این نشست بیحضور نماینده طالبان برگزار شده که مقامهای طالبان پیوسته چین و روسیه دو عضو کلیدی این سازمان را متحدان راهبردی خود گفتهاند.
پیشتر، دبیر کل سازمان همکاریهای شانگهای در گفتوگو با یکی از رسانههای روسیه گفته بود که تا کمتر از دو هفته دیگر نشست مشورتی این سازمان در تاجیکستان برگزار خواهد شد و مسئله افغانستان یکی از محورهای مهم و کلیدی خواهد بود.
افزون بر این دبیر شورای امنیت روسیه نیز با نگرانی از حضور گروههای هراسافکن در افغانستان در نوشته به یکی از رسانههای روسیه گفته بود، با آغاز کار یک گروه تماس، خواستار از سرگیری روابط طالبان با سازمان همکاریهای شانگهای است.
در حالی نماینده طالبان در این نشست حضور ندارد که در هفتههای اخیر، ممنوعیتهای تا اندازه جدیتر بر سفر برخی مقامهای طالبان از سوی جامعه جهانی اعمال شده است. در ماهی که گذشت، شورای امنیت ملل متحد برای امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان از بهر سفر به پاکستان و هند، معافیت سفر نداد. این اقدام شورای امنیت ملل متحد با استقبال فعالان حقوق بشر و برخی شهروندان کشور نیز همراه شد.
