حقوق بشر

طالبان ۵ مرد و ۴ زن را در دو ولایت شلاق زدند

عکس از محتسبان امر به معروف طالبان. آرشیف

در ادامه مجازات بدنی افراد، طالبان ۵ مرد و ۴ زن را در ولایت‌های غور و لوگر به اتهام‌های مختلف از جمله «زنا و فرار از منزل» شلاق زدند.

در بیانیه دادگاه عالی طالبان آمده که چهار مرد و سه زن از سوی دادگاه ابتدایی ولسوالی ساغر غور به اتهام «زنا و فرار از منزل» مجازات شدند.

این افراد به شش ماه تا دو سال زندان و ۳۰ تا ۳۹ شلاق محکوم شدند.

در بیانیه آمده که این افراد در ورزشگاه غور در برابر همگان مجازات شدند.

همچنین طالبان در ولسوالی ازره ولایت لوگر یک زن و یک را به اتهام «فرار از منزل» به یک سال زندان و ۲۰ ضربه شلاق مجازات کردند.

در بیانیه آمده که این افراد نیز در برابر همگان در دادگاه ابتدایی طالبان در ولسوالی ازره شلاق زده شده‌اند.

طالبان پس از بازگشت به قدرت در چهار سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ تن را در ولایت‌های مختلف در برابر همگان شلاق زده‌اند.

شهروندان کشور و شماری از فعالان حقوق‌بشر با انتقاد از رویکرد سخت‌گیرانه‌ طالبان، شلاق بستن مردم از سوی آنان را در برابر دید مردم، نقض آشکار حقوق‌بشر می‌دانند.

پیش از این، گزارش‌گر ویژه شورای حقوق‌بشر ملل متحد برای افغانستان در گزارش اخیرش ضمن نکوهش مجارات بدنی شهروندان کشور از سوی طالبان، گفت که زنان و مردان در افغانستان بدون اسناد بسنده از سوی طالبان و بدون محاکمه عادلانه مجازات می‌شوند؛ موردی که از زنان و دختران بیش‌تر قربانی گرفته است.