خاور میانه

در حمله اسرائیل به شفاخانه ناصر در غزه ۱۴ تن به‌شمول چهار خبرنگار کشته شدند

مقام‌های صحی در غزه می‌گویند امروز دوشنبه در حمله هوایی اسرائیل به مجتمع طبی ناصر در خان‌یونس در جنوب غزه ۱۴ تن به‌شمول چهار خبرنگار کشته شده‌اند.

به گزارش الجزیره، کشته‌شدگان شامل محمد سلامه، خبرنگار الجزیره؛ حسام المصری، خبرنگار رویترز؛ مریم ابودقه، خبرنگار آزاد همکار اسوشیتدپرس؛ و معاذ ابوطه، خبرنگار همکار شبکه ان‌بی‌سی نیوز بودند. به گفته پزشکان شفاخانه، چندین کارمند نجات نیز در این حمله جان باختند.

در این حمله همچنین حاتم خالد، عکاس رویترز، زخمی شد و اکنون همراه با چندین تن دیگر در همین شفاخانه تحت درمان است.

دفتر رسانه‌ای حکومت غزه اعلام کرده است که از آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در اکتوبر ۲۰۲۳ تاکنون ۲۴۴ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در سراسر این سرزمین کشته شده‌اند.

پزشکان در مجتمع طبی ناصر وضعیت را «فاجعه‌بار» توصیف کرده و گفته‌اند کودکان بر اثر گرسنگی ناشی از محاصره اسرائیل جان می‌بازند. یکی از پزشکان گفت: «تقریباً هیچ کاری از دست ما برای جلوگیری از مرگ‌ها ساخته نیست.»

هم‌زمان، نیروهای اسرائیلی حملات خود را بر محله‌های زیتون و صبرا در شهر غزه شدت بخشیده‌اند تا بزرگ‌ترین مرکز شهری نوار غزه را به اداره خود درآورند و باشندگان را به سوی جنوب وادار کنند. باشندگان از بمباران شدید و پیشروی تانک‌ها به داخل شهر گزارش داده‌اند.

در یمن نیز حوثی‌ها اعلام کردند حمله‌های هوایی اسرائیل به صنعا دست‌کم شش کشته و ۸۶ زخمی برجا گذاشته است. به گفته این گروه، کاخ ریاست‌جمهوری و تأسیسات انرژی از اهداف این حمله‌ها بودند.

وزارت صحت غزه تازه‌ترین آمار تلفات جنگ را چنین اعلام کرده است: ۶۲ هزار و ۶۲۲ کشته و ۱۵۷ هزار و ۶۷۳ زخمی از زمان آغاز جنگ. این جنگ پس از آن آغاز شد که جنگجویان تحت رهبری حماس در ۷ اکتوبر ۲۰۲۳ به داخل اسرائیل حمله کرده و ۱۱۳۹ نفر را کشتند و بیش از ۲۰۰ تن دیگر را به گروگان گرفتند.