حماس روز یکشنبه پس از انتشار ویدئویی که یک گروگان اسرائيلی لاغر اندام را نشان میداد و با انتقاد شدید قدرتهای غربی مواجه شد، اعلام کرد که آماده است با صلیب سرخ برای رساندن کمک به گروگانهایی که در غزه در اختیار دارد، در صورت برآورده شدن شرایط خاص توسط اسرائیل، هماهنگی کند.
بر بنیاد گزارش رویترز، حماس اعلام کرد هرگونه هماهنگی با صلیب سرخ منوط به باز شدن دائمی دهلیزهای بشردوستانه توسط اسرائیل و توقف حملههای هوایی در طول توزیع کمکها است.
به گفته مقامهای اسرائیلی، اکنون ۵۰ گروگان در غزه باقی ماندهاند که گمان میرود تنها ۲۰ تن از آنان زنده باشند. حماس تاکنون سازمانهای بشردوستانه را از هرگونه دسترسی به گروگانها منع کرده است و خانوادههای آنان جزئیات کمی در مورد شرایط شان دارند یا اصلاً جزئیاتی ندارند.
روز شنبه، حماس دومین ویدیوی خود را در دو روز از اویاتار دیوید، گروگان اسرائیلی، منتشر کرد. در این ویدئو، دیوید که به طرز اسکلتی لاغر شده است، در حال کندن گودالی نشان داده میشود که به گفته خودش در ویدیو، برای قبر خودش است. بازوی فردی که دوربین را نگه داشته و در کادر دیده میشود، عرض معمولی دارد.
ویدیوی داوود انتقاد قدرتهای غربی را برانگیخت و اسرائیلیها را وحشتزده کرد. فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده از جمله کشورهایی هستند که خشم خود را ابراز کردند و وزارت امور خارجه اسرائیل اعلام کرده که شورای امنیت سازمان ملل متحد صبح سهشنبه جلسه ویژهای در مورد وضعیت گروگانها در غزه برگزار خواهد کرد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه گفت که در گفتگو با رئیس هیئت محلی کمیته بینالمللی صلیب سرخ مستقر در سوئیس، از این نهاد خواسته است تا به گروگانها کمکهای بشردوستانه ارائه دهد.
در بیانیهای از سوی انجمن خانوادههای گروگانها که نماینده بستگان افراد دربند در غزه است، آمده است که اظهارات حماس در مورد گروگانها نمیتواند پنهان کند که «بیش از ۶۶۰ روز است که افراد بیگناه را در شرایط غیرممکن نگه داشته است» و خواستار آزادی فوری آنان شد.
در این بیانیه آمده است: «تا زمان آزادی آنان، حماس موظف است هر آنچه را که نیاز دارند برای آنان فراهم کند. حماس آنان را ربوده و باید از آنان مراقبت کند. هر گروگانی که بمیرد، به دست حماس خواهد بود.»
