ایالات متحده روز یکشنبه با اتحادیه اروپا به یک توافق تجاری چارچوبی دست یافت که بر اساس آن ۱۵ درصد تعرفه واردات بر اکثر کالاهای اتحادیه اروپا -نصف نرخ تهدید شده- اعمال میشود و از یک جنگ تجاری بزرگتر بین این دو متحد که تقریباً یک-سوم تجارت جهانی را تشکیل میدهند، جلوگیری شده است.
بر بنیاد گزارش رویترز، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، پس از نشست یک ساعته که پس از ماهها مذاکره، این توافق سخت را به سرانجام رساند، این توافق را در زمین گلف ترمپ در غرب اسکاتلند اعلام کردند.
ترمپ با تمجید از برنامههای اتحادیه اروپا برای سرمایهگذاری حدود ۶۰۰ میلیارد دالر در ایالات متحده و افزایش چشمگیر خرید انرژی و تجهیزات نظامی از امریکا، به خبرنگاران گفت: «من فکر میکنم این بزرگترین توافقی است که تاکنون انجام شده است.»
ترمپ گفت این توافق که از توافق ۵۵۰ میلیارد دالری امضا شده با جاپان در هفته گذشته فراتر میرود، روابط بین قدرتهای فراآتلانتیک را پس از سالها آنچه او رفتار ناعادلانه با صادرکنندگان امریکایی خواند، گسترش خواهد داد.
در همین حال فون در لاین، ترمپ را مذاکرهکنندهای سرسخت توصیف کرد و گفت که تعرفه ۱۵ درصدی «به طور کلی» اعمال شده است و بعداً به خبرنگاران گفت که این «بهترین چیزی بود که میتوانستیم به دست آوریم».
او گفت: «ما یک توافق تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان داریم و این یک معامله بزرگ است. این یک معامله عظیم است. این ثبات را به ارمغان خواهد آورد. این قابلیت پیشبینی را به ارمغان خواهد آورد.»
این توافق بخشهای کلیدی توافق چارچوبی را که ایالات متحده با جاپان به آن دست یافت، منعکس میکند؛ اما مانند آن توافق، سوالات زیادی را بیپاسخ میگذارد، از جمله نرخ تعرفه بر مشروبات الکلی، موضوعی که برای بسیاری در دو سوی اقیانوس اطلس بسیار بحثبرانگیز است.
این توافق که به گفته ترمپ مستلزم خرید ۷۵۰ میلیارد دالر انرژی از ایالات متحده توسط اتحادیه اروپا در سالهای آینده و «صدها میلیارد دالر» خرید تسلیحات است، احتمالاً خبر خوبی برای بسیاری از شرکتهای اتحادیه اروپا، از جمله ایرباس، مرسدس بنز و نوو نوردیسک است.
نخستوزیر آلمان، فریدریش مرتس، از این توافق استقبال کرده و گفته است که از درگیری تجاری که میتوانست به اقتصاد صادراتمحور آلمان و بخش بزرگ خودروسازی آن ضربه سختی وارد کند، جلوگیری کرده است. خودروسازان آلمانی، فولکس واگن، مرسدس و بیامو، از جمله شرکتهایی هستند که بیشترین آسیب را از تعرفه ۲۷.۵ درصدی ایالات متحده بر واردات خودرو و قطعات آن دیدند.
