مهاجرت

صلیب سرخ: مهاجران بازگشته در مرز با شرایط وخیم روبه‌رو هستند

یک مقام ارشد کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید که هزاران شهروند افغانستان که اخیراً از پاکستان به کشور شان بازگشته‌اند، در بخش‌های مرزی جنوب افغانستان با کمبود شدید مواد غذایی، آب آشامیدنی و خدمات بهداشتی روبه‌رو هستند.

رژیس ساویوز، مدیر منطقه‌ای صلیب سرخ برای آسیا و اقیانوسیه، پس از بازدید از اردوگاه «انزرگی» در ولایت قندهار در نزدیکی مرز با پاکستان گفت که در هفته‌های اخیر، صدها خانواده روزانه از این مسیر وارد کشور می‌شوند.

آقای ساویوز افزود: «این بازگشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که میلیون‌ها تن در افغانستان پیشاپیش نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند. بسیاری از خانواده‌هایی که با آن‌ها صحبت کردم، همه چیز خود را از دست داده‌اند و با دستان خالی بازگشته‌اند.»

او همچنین تأکید کرد که شماری از این بازگشت‌کنندگان به کشوری بازمی‌گردند که سال‌ها پیش آن را ترک کرده‌اند، و برخی دیگر برای نخستین‌بار پا به افغانستان می‌گذارند.

به گفته او، جمعیت هلال‌احمر افغانستان با پشتیبانی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، در مرز برای بازگشت‌کنندگان غذای گرم، آب پاک، سرپناه موقت و خدمات اولیه بهداشتی فراهم کرده است. همچنین، داروهای ضروری برای کلینیک‌های سیار این نهاد از سوی صلیب سرخ تأمین می‌شود.

آقای ساویوز از جامعه جهانی خواست که به بحران انسانی در افغانستان بی‌توجهی نکند و حمایت‌های بشردوستانه خود را از سر بگیرد؛ چرا که این کشور همچنان با پیامدهای چهار دهه جنگ و بحران انسانی رو به وخامت دست‌وپنجه نرم می‌کند.

این موج تازه بازگشت مهاجران در حالی ادامه دارد که کشورهای همسایه به‌ویژه پاکستان و ایران، در ماه‌های اخیر صدها هزار مهاجر را به کشور بازگردانده‌اند. نهادهای امدادرسان هشدار داده‌اند که در صورت نبود حمایت مالی و هماهنگی بین‌المللی، توان پاسخ‌گویی به این بحران شکننده به‌سرعت از بین خواهد رفت.