World

فرانسه برای چهارمین شب پیاپی شاهد ناآرامی بود

ناآرامی‌های خشونت آمیز برای چهارمین شب پیاپی در شهرهای فرانسه ادامه داشت و اقدام‌های دولت فرانسه برای مهار این ناآرامی کارساز نبوده‌اند.

شهرهای مارسی، لیون، تولوز، استراسبورگ، لیل، نانتِغ و پاریس گواه ناآرامی‌های خشونت‌آمیز بودند.

روز شنبه پولیس فرانسه یک جوان ۱۷ ساله به نام ناهل را پس از فرار از ایست ترافیکی هدف گلوله قرار داد. این رویداد سبب خشم مردم شد و معترضان خشمگین به جاده‌ها ریختند.

جرالد دامانین، وزیر داخله فرانسه گفت: «آیا برای این پولیس معافیت وجود داشت؟ نه. او در همان روز بازداشت شد، تحت بازجویی رسمی قرار گرفت و امروز متاسفانه در زندان است. آیا یک چیز غیرقابل توجیه را می‌توان توجیه کرد؟ پاسخ منفی است. بنابراین، ما جلوی این آشفتگی را می‌گیریم، به روند قضایی احترام می‌گذاریم، شاید بعد از آن درس سیاسی، اجتماعی، حقوقی یاد بگیریم.»

دولت فرانسه برای مهار ناآرامی‌ها ۴۵ هزار سرباز ضد شورش بسیج کرده است.

وزیر داخله فرانسه اعلام کرده است که ۲۷۰ تن در جمعه شب باز داشت شده‌اند و مجموع بازداشت شدگان از زمان آغاز ناآرامی‌ها به ۱۱ صد نفر رسیده است.

معترضان خشمگین بر شماری از تاسیسات عامه و فروشگاه‌ها نیز یورش برده‌اند.

وزارت داخله این کشور گفته است که ۲هزارو ۵۶۰ محل در معابر عمومی و ۱هزارو ۳۵۰ موتر از سوی معترضان به آتش کشیده شده و ۸۰ سرباز پولیس نیز شب گذشته زخمی شدند.

جرالد دامانین، وزیر داخله فرانسه در این باره گفت: «در ۵۰ سال، ما چهار بار از وضعیت اضطراری برای موارد واقعا جدی استفاده کردیم. در بحران تروریستی، در شورش سال ۲۰۰۵ خواهیم دید که رییس جمهور پس از شب جمعه چه گزینه.ای را انتخاب خواهد کرد.»

این در حالی است که روز شنبه مراسم خاکسپاری ناهل برگزار می‌شود و خانواده ناهل از رسانه‌ها خواسته است که از مراسم خاکسپاری فاصله بگیرند.

با این حال، دولت فرانسه هشدار داده است که از هر گزینه‌ای برای مهار ناآرامی‌ها در سراسر این کشور استفاده خواهد کرد.