جهان

بلینکن از ترکیه خواست هرچه زودتر با پیوستن سویدن به ناتو توافق کند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا، روز سه شنبه از ترکیه خواست هرچه زودتر پیوستن سویدن به ناتو را نهایی کند و گفت که این کشور شمال اروپا گام‌های مهمی برای رسیدگی به اعتراض‌های انقره به عضویت خود برداشته است.

لینکن در یک سخنرانی در لولیا، شمال سویدن، این شایعه که تایید ترکیه با پیشنهاد سویدن به ناتو با فروش جنگنده‌های اف ۱۶ به انقره مرتبط است را رد کرد.

بلینکن در یک نشست مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر سویدن گفت که واشنگتن به کار خود برای تکمیل الحاق سویدن به موقع برای نشست سران ناتو در اواسط جولای که سران کشورهای این ائتلاف را گرد هم می‌آورد، ادامه خواهد داد.

او افزود: «هیچ دلیلی برای زمان بیشتر وجود ندارد. سویدن اکنون آماده است. این تصمیم باید اکنون به پیش حرکت کند. فکر می‌کنم این به اعتبار ترکیه است که توانسته است تمام ائتلاف (ناتو) را بر روی برخی از این نگرانی‌ها متمرکز کند.»

این گفته‌ها ساعاتی پس از آن بیان شد که ترکیه از سویدن خواست تا کسانی را که مسئول به اهتزاز درآوردن پرچم یک گروه غیرقانونی بر روی ساختمان پارلمان در استکهلم در روز انتخابات ترکیه که حکومت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را تمدید کرد را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

سویدن و فنلند سال گذشته درخواست عضویت در ناتو را دادند و پس از تهاجم روسیه به اوکراین، از سیاست‌های دیرینه عدم تعهد نظامی خودداری کردند.

پیشنهادهای عضویت باید توسط همه اعضای ناتو تایید شود، اما ترکیه و مجارستان هنوز پیشنهاد سویدن را تایید نکرده‌اند.

ترکیه در اواخر ماه مارچ پیوستن فنلند به ناتو را تصویب کرد، اما همچنان به مخالفت با سویدن ادامه می‌دهد و می‌گوید که استکهلم اعضای گروه‌های شبه نظامی را که هراس افگن می‌داند پناه می‌دهد. مجارستان نیز هنوز پیشنهاد سویدن را تایید نکرده است.