جهان

رئیسی در حکمی جایگزین شمخانی در شورای عالی امنیت ملی ایران را مشخص کرد

علی شمخانی، شب گذشته با انتشار توئیتی گمانه‌زنی‌ها درباره استعفایش را تایید و از دبیری شورای عالی امنیت ملی ایران کناره‌گیری کرد.

نورنیوز، ویب سایت وابسته به شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران نیز استعفای آقای شمخانی را تایید کرده است.

همچنین صبح امروز ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، علی اکبر احمدیان، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران این کشور را به جای علی شمخانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گماشته است.

این اقدام در حالی صورت گرفته است که چند روز پیش علی خامنه‌ای، رهبر ایران بر انعطاف‌پذیری در سیاست خارجی این کشور برای غلبه بر هر مانعی تاکید کرد.

علی شمخانی؛ دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران در اظهارنظری گفته بود: «به ما می‌گویند که ما دخالت زمینی نخواهیم کرد. به نظر می‌آید که استعداد این را هم ندارند، چون باری که در افغانسان و عراق دخالت کردند شکست خوردند. ما همیشه مخالف دخالت نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه بودیم.»

شمخانی در سال ۲۰۱۳ به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گماشته شد. او از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ در دو دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، وزیر دفاع بود. وی نقش مهمی در سیاست‌های ایران در سال‌های پسین در منطقه ایفا کرده است.

او در جایی درباره جنگ سوریه گفته بود: «هیچ تغییری در موضع ایران رخ نداده است. ما از روز آغازین ایجاد درگیری ناخواسته و تحمیلی به مردم سوریه، راه حل مشکل سوریه را راه حل سیاسی و از طریق مذاکره می‌دانستیم و به آن پای می‌فشردیم.»

آقای شمخانی که دهه‌ها در سیاست جمهوری اسلامی ایران فعال بود، ماه گذشته توافقی برای پایان تنش‌های چند ساله و احیای روابط سیاسی با عربستان سعودی امضا کرد.

توافقی که باعث کاهش تنش در منطقه شد و طرف‌های درگیر در یمن را نیز به پای میز مذاکرات صلح کشاند.

علی‌اکبر احمدیان جانشین آقای شمخانی دانش‌آموخته مدیریت راهبردی از دانشگاه عالی دفاع ملی ایران است.

او پیش از این مسئولیت ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران را بر عهده داشت. احمدیان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران نیز است.

وی همچون فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران و رییس ستاد مشترک سپاه پاسداران ایران نیز کار کرده است.

تاکنون علت کناره گیری آقای شمخانی روشن نیست.