جنوب آسیا

شروط عمران خان برای جستجوی خانه‌اش در لاهور

Former Pakistani prime minister Imran Khan. File photo.

عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان روز جمعه درخواست پولیس برای جستجوی خانه‌اش در شهر لاهور برای یافتن مظنونان دخیل در خشونت‌های یک هفته پیش را رد کرد و گفت که باید هیاتی باید برای این کار تعیین شود.

دولت پنجاب عمران خان را متهم کرده است که به مظنونانی که در جریان تظاهرات ماه جاری بالای تاسیسات دولتی و ارتش حمله کرده‌اند، پناه داده است.

اما آقای خان این ادعا را رد کرده و گفته است که تنها به هیاتی از سوی دادگاه عالی، اعضای دولت و حزب و با همراهی پولیس زن، اجازه جستجوی خانه‌اش را می‌دهد.

خان به خبرنگاران گفت که دولت ابتدا گفت که «هراس افگنان» و سپس گفتند که افراد «تحت تعقیب» را در خانه‌اش پناه داده است.

وی گفت: «اگر کسی از حزب من در این امر دخالت داشته باشد، همه ما – خود من و رهبران حزبم – بارها آن را محکوم کرده‌ایم.»

خان افزود: «اگر بتوانند مدرکی به ما بدهند که به ما نشان دهد که اعضای حزب ما در آن نقش داشته‌اند، ما در دستگیری آنها کمک خواهیم کرد.»

عمران خان همچنان تاکید کرد که اگر در جریان جستجوی نظارتی وجود نداشته باشد، پولیس ممکن است در خانه‌اش اسلحه جابه‌جا و بهانه‌ای برای بازداشت‌اش پیدا کنند.

این آخرین مورد از کشمکش میان عمران خان و ارتش قدرتمند پاکستان است که بی ثباتی در این کشور را عمیق تر کرده است. این در حالی است که پاکستان با بدترین بحران اقتصادی در دهه های پسین دست و پنجه نرم می‌کند.

محل اقامت عمران در پارک زمان در شهر لاهور کانون کشمکش میان عمران خان و دولت پاکستان از سال گذشته پس از برکناری آقای خان از نخست وزیری، بوده است. در سه ماه گذشته پولیس دوبار تلاش کرد که عمران خان را بازداشت کند، اما با مقاومت حامیان خان در اطراف خانه‌اش مواجه شده است.

با این حال، بازرسی خانه عمران خان، می‌تواند به ناآرامی بیشتر در این کشور دامن بزند.