جهان

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم رفت

شمارش آرا در مهم‌ترین انتخابات تاریخ ترکیه به پایان رسید و هیچ یک از نامزدها نتوانستند برنده بیش از ۵۰ درصد کل آرا را به دست آورند. قرار است دور دوم انتخابات در ۲۸ می (۷ جوزا) برگزار شود.

رسانه‌های محلی ترکیه گزارش داده‌اند که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه ۴۹.۴۲ درصدر آرا را کسب کرد و کمال قلیچدار اوغلو رقیب اصلی اردوغان در این انتخابات ۴۴.۹۵ در آرا را به دست آورد. سنان اوغان؛ سیاست مدار ملی گرای ۵۵ ساله ترکی ۵.۲ درصد و محرم اینجه توانست ۰.۴۳ درصد آرا را به دست آورد.

آقای اردوغان که در انتخابات روز گذشته نتوانست بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست آورد تا از رفتن انتخابات به مرحله دوم جلوگیری کند، یکشنبه شب در جمع هوادارانش تاکید کرد که اگر انتخابات به دور کشانده شود، به تصمیم مردم احترام خواهد گذاشت.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور و نامزد پیشتاز انتخابات ترکیه اظهارداشت: «در حال حاضر، اکثریت مجلس را ائتلاف مردمی ما تشکیل می‌دهد. اتحاد ما تقریبا بر همه کمیسیون‌ها برتری دارد. بنابراین تردید نداریم که انتخاب ملت ما که اکثریت مجلس را به اتحاد ما داد، به نفع اعتماد و ثبات در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.»

از سویی هم، قلیچداراوغلو، بامداد روز دوشنبه گفت که تصمیم مردم برای دور دوم را می پذیرد و افزود که اردوغان در انتخابات روز یکشنبه به نتیجه مورد نظر خود دست نیافته است.

قلیچداراوغلو که در کنار رهبران سایر احزاب در ائتلاف خود صحبت می کرد، گفت که در دور دوم در برابر اردوغان پیروز خواهد شد.

او تاکید کرد: «اردوغان علیرغم همه تبلیغات و توهین‌هایش به نتیجه‌ای که انتظار داشت نرسید. هیچ کس نباید در مورد یک عمل انجام شده هیجان زده شود. از بالکن نمی‌توان برنده انتخابات شد. اگر ملت ما تصمیم به دور دوم انتخابات بگیرد، با خوشحالی ما آن را می‌پذیریم. قطعا در دور دوم این انتخابات پیروز خواهیم شد. همه این را خواهند دید.»

با این حال، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه قرار است ۲۸ می برگزار شود. این انتخابات یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی این کشور عضو ناتو محسوب می‌شود و ترک‌ها در حالی در مورد آینده ترکیه دوباره به پای صندوق‌های رای خواهند رفت که شهروندان این کشور با مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی روبرو هستند.