جهان

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه برگزار شد

شهروندان ترکیه امروز در انتخاباتی به پای صندوق‌های رای رفتند که برای حکومت ۲۰ ساله رجب طیب اردوغان به منزله همه پرسی است.

در این انتخابات، دو نامزد دیگر هم اشتراک دارند؛ اما رقیب اصلی اردوغان، کمال قلیچ‌داراوغلو است که از یک ائتلاف شش حزبی نامزد شده است.

همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، مردم در انتخابات پارلمانی نیز رای دادند. در این انتخابات ۶۴ میلیون شهروند ترکیه واجد شرایط رای‌دهی بودند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ۶۹ ساله ترکیه با همسرش امینه ساعاتی پس از آغاز زمان رای گیری با حضور در یکی از شعب اخذ رای در انتخابات شرکت کردند.

اردوغان سیاستی اسلام‎‌گرایانه دارد و به راه‌اندازی پیکارهای انتخاباتی آتشین مشهور است و این روزها برای بقا در قدرت برای شکست سرسخت‌ترین رقیب سکولار خود تلاش می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه پس از شرکت در انتخابات گفت: «امیدوارم که پس از شمارش آرا، کشور ما، ملت ما و دموکراسی ما آینده خوبی داشته باشد. از خداوند برای کشور، مردم و دموکراسی ترکیه آینده خوبی می‌خواهم.»

در این انتخابات، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق که اکنون نامزد بزرگترین ائتلاف اوپوزیسیون است، با تکیه بر ارزش‌های ترکیه سکولار و با انتقاد از آن‌چه که اختناق سیاسی و مدنی و مدیریت بد اقتصادی اردوغان می‌داند، در تلاش است با شکست دادن رقیبش، تاریخ ترکیه را تغییر دهد.

کمال قلیچدار اوغلو، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه گفت: «دل همه ما برای دموکراسی، اتحاد و به آغوش کشیدن یک دیگر تنگ شده است. اما از حال، بهاری به کشور ما خواهد آمد که همیشه دوام خواهد داشت.»

هرچند در اوایل و نیمه‌های حکومت بیست ساله اردوغان، ترکیه گواه رشد اقتصادی بود و به یکی از بازیگران جهانی مبدل شد، اما در سال‌های اخیر به ویژه دو سال گذشته، بدتر شدن اوضاع اقتصادی به شمول افزایش تورم، کاهش قدرت خرید مردم و پایین آمدن ارزش لیره ترکیه به انتقادها از حکومت او افزوده‌اند.

گنگور یوجل شهروند ترکیه درباره انتخابات گفت: «فکر من نسبت به انتخابات گذشته تغییر کرده است. احساس می‌کنیم به ما توهین شده است و از حرف‌های بیهوده خسته شده‌ایم. اردوغان کارهای خوبی انجام داده است؛ اما در این اواخر با سیاست‌های خود به مردم توهین می‌کند. او اداره بسیاری از نهادهای ترکیه را گرفته است و لیبرال ها و منتقدان را به حاشیه رانده است.»

اگر هیچ یک از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بیش از پنجاه درصد آرا را به دست نیاورد، انتخابات به دور دوم کشانیده خواهد شد که دو هفته بعد برگزار می شود.