افغانستان

استقبال گردشگران داخلی از چشمه شهر کهنه تالقان

تخار از جمله ولایت‌های خوب آب و هوا و سرسبز کشور است که در فصل بهار مناظر و مکان‌های تفریحی زیادی برای گردش دارد و همه ساله با فرارسیدن ماه ثور گردشگران زیادی از ولایت‌های مختلف افغانستان به مکان‌های تفریحی ولایت تخار می‌آیند تا ساعاتی را به دور از دغدغه‌های زندگی سپری کنند.

در میان مکان‌های گردشگری ولایت تخار، «چشمه شهر کهنه» در تالقان یکی از مکان‌های پرطرفدار در این ولایت است که روزانه صدها تن برای گردش به اینجا می‌آیند.

حاجی محمد زمان که از مزارشریف برای گشت‌وگذار به ولایت تخار و چشمه شهر کهنه تالقان آمده می‌گوید: «ما برای هواخوری به اینجا آمده‌ایم. خوشبختانه همه چیز است و آب و هوای بسیار خوبی دارد. اینجا مردم خوبی دارد که میهمان نواز هستند.

جوانانی که از ولایت‌های دیگر برای شنا در آب زلال چشمه شهر کهنه به تالقان آمده‌اند می‌گویند که جدا از سیاحت با مردمی روبرو شده‌اند که الگوی اخلاق و ادب هستند.

نقیب الله گردشگر دیگری است که از ولایت بلخ به تخار آمده است گفت: «تخار آب و هوای پاک و مردمان با فرهنگ و میهمان نوازی دارد. ما غذاهای بسیار مزه داری در اینجا خوردیم و بسیار به ما خوش گذشت.»

فروشندگانی که در این نقطه از تخار مصروف مهمانداری هستند روزانه با آماده سازی غذا های مختلف مشتریان زیادی را جلب می‌کنند.

ماهی یکی از غذاهای پرطرفدار در چشمه شهر کهنه تالقان است و میوه‌های تازه روی سفره‌ها چشم نوازی می‌کند، هرچند که این دکانداران نگران ضعیف شدن وضعیت کاروبارشان در مقایسه با سال‌های گذشته هستند.

یکی از رستورانت داران چشمه شهر کهنه تالقان گفت: «ما اینجا بولانی، دوغ، کباب تازه و از همه مهمتر ماهی داریم. ما در روزهای تعطیل میزبان هم وطنان از شهرها و ولایت‌های مختلف هستیم.»

چشمه شهر کهنه که برخی آن را به چشمه خضر نیز یاد می‌کنند یکی از نقاط معروف در شهر تالقان است که مورخین از آن به عنوان ایستگاه موقت اقامت احمد شاه ابدالی یاد می‌کنند. هرچند اطلاعات دقیقی از گذشته این مکان تاریهی در دست نیست اما کهنسالان این منطقه خاطرات زیادی از گردشگرانی دارند که سالیان پیش برای گردش به اینجا می‌آمدند.