جهان

سه خبر از جهان

نشست وزیران خارجه ترکیه، سوریه، روسیه و ایران

وزیران خارجه ترکیه، سوریه، روسیه و ایران روز چهارشنبه در مسکو با هم دیدار کردند تا روابط میان انقره و دمشق را پس از سال‌ها تنش احیا کنند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در توییتی نوشته است که در این دیدار بر لزوم همکاری در مبارزه با هراس افگنی و همکاری برای ایجاد زمینه بازگشت سوری ها از ترکیه تاکید کرد.

در حال حاضر، ترکیه میزبان بیش از ۳.۵ میلیون پناهجوی سوری است.

آقای اوغلو همچنین گفت که پیشبرد روند سیاسی در سوریه و حفاظت از تمامیت ارضی این کشور نیز مورد بحث قرار گرفته است.

دیدار مقام‌های کوریای جنوبی و جاپان

مقام های وزارت‌های خارجه کوریای جنوبی و جاپان روز جمعه در سیول دیدار و در مورد اعزام کارشناسان کوریایی به نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای جاپان گفتگو کردند.

کایفو آتسوشی، مدیر کل خلع سلاح، منع تکثیر و علم وزارت خارجه جاپان در نشستی با یون هیون سو، مدیرکل دفتر تغییرات هوایی، انرژی، محیط زیست و امور علمی وزارت خارجه کوریای جنوبی دیدار کردند.

این دو مقام توافق کردند که به کارشناسان کوریایی اجازه داده شود که رهاسازی آب از نیروگاه هسته ای فوکوشیما را بررسی کنند.

تخلیه پَساب از این نیروگاه، نگرانی اثرات محیط زیستی احتمالی را افزایش داده است.

پایان مهلت اخراج مهاجران غیرقانونی در امریکا

همزمان با پایان مهلت قانون برای اخراج مهاجران غیرقانونی موسوم به «تایتل ۴۲» که در سال ۲۰۲۰ در زمان همه گیری کرونا که در دوران دونالد ترمپ رییس جمهور پیشین ایالات متحده وضع شده بود، صدها مهاجر در نزدیکی مرز ایالات متحده و مکسیکو تجمع کردند تا راهی برای ورود به امریکا پیدا کنند.

در سال ۲۰۲۰ هزاران سرباز ارتش ایالات متحده در امتداد مرز جنوبی این کشور با مکسیکو جا به جا شدند تا از ورود مهاجران غیر قانونی جلوگیری کنند.

هزاران مهاجر تا ناوقت پنج شنبه شب خود را با بس به مرز میرساندند و با عبور از دیوارها و رودخانه ها داخل ایالات متحده امریکا شدند.

گفته میشود که امریکا با پایان مهلت قانون «تایتل ۴۲» قوانین مهاجراتی سخت تری وضع خواهد کرد.