افغانستان

متقی: در صورت لغو تحریم‌ها، افغانستان آماده همکاری با امریکا است

امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان در مقاله‌یی برای ویبسایت انگلیسی الجزیره ادعا کرده است که طالبان توانسته‌اند پس از چهل سال امنیت را تامین، ثبات را ایجاد و مواد مخدر را از میان بردارند.

با آن‌که بخش‌های از کشور پس از تسلط طالبان به شدت گواه حمله‌های مرگباری بوده است که در این حمله‌ها صدها تن کشته و زخمی شده اند، وزیر خارچه‌ طالبان در این مطلب نوشته است که با آن که سطح خشونت‌ها در ۱۸ ماه گذشته کاهش یافته است. وی جنگ را پایان یافته اعلام کرده استد و رژیم طالبان را «حکومت توانا، مستقل و متحد» توصیف کرده است.

آقای متقی در این مقاله هم‌چنان ادعا کرده است که طالبان «یک ارتش حرفه‌ای» تاسیس کرده اند که توانسته امنیت را به سراسر کشور بازگرداند. وی گفته است «برخلاف پیش‌بینی‌ها» طالبان با به کارگیری سیاست «عفو عمومی» جلو دوره تازه‌ی از جنگ داخلی را گرفته اند.

این در حالی است که تازه ترین گزارش وزارت خارجه ایالات متحده طالبان را متهم «کشتار خودسرانه» غیرنظامیان به اتهام هم‌دستی با جبهه مقاومت در ولایت‌های پنجشیر و بغلان کرده است. وزارت خارجه طالبان هم‌چنان گفته سات که حدود ۵۰۰ تن از مقام‌ها و نیروهای امنیتی پیشین در جریان شش ماه اول روی کار آمدن طالبان از سوی این گروه کشته شده و یا ناپدید شده اند.

امیرخان متقی از یک سو نوشته است طالبان اقداماتی را برای از بین بردن وابستگی فلج کننده افغانستان به کمک‌های خارجیُ چیزی که ساختار سیاسی دهه‌های گذشته را تعریف می کرد، برداشته است. وی هم‌چناان نوشته است که طالبان همه بخش ها را «افغانیزه» خواهند کرد. از سوی دیگر، در این مقاله از جامعه‌ی جهانی خواسته است به کمک‌های خود با افغانستان ادامه دهند و در بخش‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری کنند.

امیر خان متقی در این مطلب نوشته است که «دولت کنونی افغانستان بار دیگر دست تعامل مثبت خود را به سوی جهان دراز می کند.»

با آن‌که امیرخان متقی در این مطلب هیچ اشاره‌ی به مسایل زنان، حق آموزشُ تحصیل و کار زنان نکرده است، از جامعه جهانی خواسته است تا افغانستان را در جمع خویش بپذیرند. این در حالی‌است که چامعه‌ی جهانی با سیاست‌های طالبان در برابر زنان مخالفت نشان داده است. ‍‍‍پارلمان اتحادیه‌ی اروپا سیاست‌های «زن ستیزانه‌»ی طالبان را «اپارتاید جنسیتی» خوانده است. اتحادیه‌ی اروپا هم‌چنان وزیران تحصیلات عالی و حج و اوقاف طالبان را تحریم کرده است.

وزیر خارجه طالبان در این مقاله از جهان خواسته است تا اداره‌ی طالبان را در جمع خود بپذیرند: «جامعه بین‌المللی از جانب خود باید با استقبال از افغانستان در جمع خود، ضمن احترام به استقلال آن و کمک به آن برای ایستادن روی پای خود، پاسخ دهد. سیاست خارجی ما مبتنی بر رویکردی متوازن و مستقل خواهد بود که از درگیری در رقابت‌های جهانی و منطقه‌ای جلوگیری کند.»

امیرخان متقی در این نوشته به «گفتگو و تبادل نظر در فضایی عاری از فشارهای سیاسی یا اقتصادی و با هدف یافتن راه‌حل‌های عملی و رفع سوء تفاهم‌» تاکید کرده است.

وی علت ادامه بحران اقتصادی را در اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی می یداند و می گوید که «تنها راهی که به عزت مردم افغانستان احترام می گذارد، این‌ است که تحریم‌های وضع شده بر نظام بانکی و مالی ما رفع گردد».

وزیر امور خارجه طالبان هم‌چنان گفته است که ایالات متحده باید دارایی‌های مسدود شده افغانستان را آزاد کند و در راستای توافق دوحه، همه تحریم ها را لغو کند.

امیرخان متقی می‌گوید که در جریان دو دهه گذشته، اقتصاد افغانستان به طور کامل به کمک‌های خارجی «تقریبا تا مرز اعتیاد » وابسته شده بود. به گفته‌ی او « با توقف فجیع کمک‌های خارجی، اکنون نیاز به رفع نیازهای اساسی مردم افغانستان احساس می شود.»

در حالی که جامعه‌ی جهانی هفته وار ۴۰ میلیون دالر پول نقد زیر نام کمک‌های بشردوستانه به افغانستان می فرستد، امیرخان متقی گفته است:‌ «توصیه می‌کنیم که کمک‌ها باید ایجاد شغل و تکمیل پروژه‌های زیربنایی با تاثیر پایدار را در اولویت قرار دهند. صرف توزیع کیسه‌های پول منجر به معیشت پایدار برای میلیون‌ها نفر نمی شود؛ مگر اینکه اقتصاد داخلی احیا شود».

اقای متقی هم‌چنان خواهان رفع تحریم‌ها بر مقام‌های طالبان شده است.

در بخش دیگر از این مقاله، آقای متقی با اشاره به فرمان هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، ادعا کرده است که اداره‌ی طالبان کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان را «کاملاْ از میان برداشته است». این در حالی است که سازمان مبارزه با مواد مخدر ملل متحد یا یو ان او دی سی، در آخرین گزارش خود از افزایش کشت و قاچاق کوکنار پس از تسلط طالبان خبر داده است. بر بنیاد این گزارش یو ان او دی سی، از زمان برگشت طالبان به قدرت، درآمد داخلی کشت و قاچاق مواد مخدر سه برابر شده است. این این گزارش نشان می دهد که کشت کوکنار از اگست ۲۰۲۱ به بعد ۳۲ درصد افزایش یافته است. اما متقی نوشته است «کشت مواد مخدر را کاملا ممنوع کرده ایم».

وزیر خارجه طالبان گفته است که ایتلاف نظامی بین‌المللی در دو دهه گذشته صدها هزار نیرو به افغانستان آورد و تریلیون‌ها دالر مصرف کرد، اما نتوانست به نتیجه مطلوب خود دست یابد. وی تاکید کرده است که ایتلاف نظامی بین‌المللی از «گام‌های مثبت حکومت (طالبان) چشم پوشی کرده و تنها سیاست اتهام و فشار» را در پیش گرفته اند.

این در حالی است که با وجود گذشت بیش از یک و نیم سال از برگشت طالبان به قدرت، هیچ کشوری در جهان حاضر نشده است حکومت ‌آن‌ها را به رسمیت بشناسد. بسیاری از کشورها، به شمول ایالات متحده و اتحادیه‌ی اروپا، تشکیل حکومت همه شمول و احترام به حقوق زنان و حقوق بشر را به عنوان بخشی از پیش‌شرط‌های به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان مطرح کرده اند.