جهان

در آستانه ماه رمضان، مشکلات تورم فزاینده بر پاکستانی‌ها سنگینی می‌کند

با نزدیک شدن به ماه رمضان، مردم شهرهای مختلف پاکستان در بازارهای عمده فروشی اقدام به خرید عمده موادغذایی و آذوقه برای ماه رمضان می‌کنند.

امسال اما باشندگان اسلام آباد و کراچی در بحبوحه تورم بالا و رکود فلج کننده اقتصادی با افزایش بی‌پیشینه قیمت‌ها مواجه هستند.

سلما بی بی یک کارگر خانگی در شهر کراچی، پایتخت تجاری پاکستان است.

او می گوید: «قیمت‌ها امسال بسیار بالا رفته است. یک آدم فقیر چه کار می‌تواند کند؟ ما نمی‌توانیم چیزی بخریم. من خودم یک زن شاغل هستم، برای خانواده‌های دیگر کار می‌کنم. امسال چه کار کنم؟»

پاکستان امسال درحالی به پیشواز ماه رمضان رفته که با کمبود نقدینگی مواجه است. این کشور در انتظار بسته کمک مالی ۱.۱ میلیارد دالری از سوی صندوق بین المللی پول (آی ام اف) است.

این کشور مجبور شده که شماری از اقدام‌های پیشین درخواست شده توسط صندوق بین‌المللی پول را انجام دهد که شامل معکوس کردن یارانه‌ها در بخش‌های برق، صادرات و کشاورزی، افزایش قیمت انرژی و سوخت، افزایش دائمی برق، افزایش نرخ سیاستی کلیدی، بازار براساس نرخ ارز و افزایش بیش از ۱۷۰ میلیارد روپیه (۶۱۳.۱۷ میلیون دلار) مالیات جدید از طریق بودجه تکمیلی است.

در حال حاضر تعدیل‌های مالی باعث افزایش تورم بی سابقه ۵۰ ساله شده است که در ماه فوریه به ۳۱.۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رسیده است.

احسان علی، باشنده کراچی گفت: «همه چیز خارج از دسترس فقرا است. آنها حتی نمی‌توانند به چیزهایی که نیاز دارند فکر کنند. حتی افراد طبقه متوسط مجبور به فکر کردن هستند. که چه بخریم؟ از چه چیزی بگذریم؟ مردم فقط قیمت‌ها را سئوال می‌کنند و نمی‌توانند چیزی بخرند.»

علاوه بر مشکلات اقتصادی، درگیری سیاسی بین حامیان عمران خان، نخست وزیر سابق و نیروهای امنیتی در بحبوحه مراحل قانونی متعدد علیه ستاره سابق کریکت این کشور ادامه دارد.

این اتهامات که خان آن ها را رد می کند، پس از برکناری وی در یک رای پارلمانی در اوایل سال گذشته آغاز شد.

از آن زمان، این سیاستمدار ۷۰ ساله خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام و برگزاری تظاهرات در سراسر این کشور شده است.

شهباز شریف، نخست وزیر کنونی، خواسته‌های خان را رد کرده و گفته است که انتخابات طبق برنامه در اواخر سال جاری برگزار خواهد شد.

سید ذاکر شاه، دبیر کل انجمن رفاه عمده فروشی‌های اسلام آباد، گفت که مردم در پاکستان بهای درگیری‌های سیاسی را می‌پردازند.

او گفت: «علت واقعی تورم هرج و مرج در کشور است. هیچ قانونی وجود ندارد. تا زمانی که این هرج و مرج و بدون ثبات در کشور وجود داشته باشد، قیمت‌ها پایین نخواهد آمد. من از حاکمان می‌خواهم به اختلافات خود پایان دهند.»

رمضان امسال روز پنجشنبه در پاکستان ‌آغاز می‌شود.