جهان

اتحادیه اروپا با ارسال یک میلیون گلوله توپ به اوکراین موافقت کرد

کشورهای اتحادیه اروپا روز دوشنبه با تصویب طرحی دو میلیارد یورویی با ارسال یک میلیون گلوله توپ به اوکراین موافقت کردند.

این طرح با پیشنهاد جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سوی وزیران خارجه کشورهای اروپایی تصویب شد.

براساس این طرح، این اتحادیه به ارزش یک میلیارد یورو از انبارهای مهمات خود و یک میلیارد دیگر را به گونه مشترک گلوله‌های توپ خریداری می‌کنند تا یک میلیون گلوله توپ به کیف ارسال کنند.

این گلوله‌ها از شرکت‌های اروپایی و ناروی خریداری خواهد شد.

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: «اوکراین می‌تواند همچنان روی اتحادیه اروپا حساب کند و خوشحالم که اعلام کنم وزرای دفاع و امور خارجه با هم در مورد پیشنهاد ارسال فوری مهمات توپخانه‌ای از ذخایر موجود یا از خرید مشترک، برای رسیدگی صنعت و افزایش ظرفیت صنعتی به توافق رسیدند.»

او ادامه داد که شماری از کشورهای اروپایی می‌خواستند برای ارسال سریع مهمات به اوکراین از بازار جهانی مهمات خریداری کنند. اما شمار دیگر تاکید کردند که از شرکت‌های اروپایی مهمات تهیه شود. از این رو، گروهی متشکل از ۱۷ عضو اتحادیه اروپا به همراه ناروی سندی را امضا کردند تا از شرکت های اروپایی به شمول ناروی مهمات خریداری شود.

از سویی هم ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین از ارسال مهمات از سوی اتحادیه اروپا استقبال کرده و گفته است که ارسال این مهمات اعتماد به نفس وی را در این جنگ افزایش داده است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین اظهارداشت: «این [تامین مهمات توسط اتحادیه اروپا] یک حرکت راهبردی است که اعتماد به وحدت و مسیر تزلزل ناپذیر ما را برای پیروزی بر دولت متجاوز افزایش می‌دهد. من از همه شرکای خود در اروپا، از همه کسانی که واقعا تمایل به اروپای قدرتمند و آزاد هستند، سپاس‌گزارم.»

این در حالی است شین جی پینگ، رییس جمهور چین به مسکو سفر کرده تا با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه دیدار کند.

کرمیلین اعلام کرده است که دو طرف در مورد طرح صلح رییس جمهور چین تبادل نظر کرده‌اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفته است که چین طرح ۱۲ ماده‌ای برای کاهش تنش و در نهایت آتش بس در اوکراین، به روسیه پیشنهاد کرده است.

وی از ارایه جزییات بیشتر در این مورد خودداری کرده و تاکید کرد که رسانه ها باید منتظر نشر اعلامیه مشترک باشند.