افغانستان

خبرنگاران غزنی: نبود دسترسی به اطلاعات از بزرگترین مشکلات خبرنگاران است

شماری از خبرنگاران در ولایت غزنی می‌گویند که از مشکلات امنیتی و اقتصادی نگران هستند و به گفته آنان نیاز است تا به مشکلات جامعه خبرنگاران در افغانستان رسیدگی شود.

رحمت الله مرجانخیل خبرنگار آزاد در ولایت غزنی می گوید ، ۲۷ ماه حوت روز ملی خبرنگاران است و باید جشن گرفته شود اما خبرنگاران در افغانستان با ده ها مشکل رو به رو استند.

وی از کشته و زخمی شدن خبرنگاران در بلخ در هفته گذشته ابراز تاسف می کند و می گوید که این رویداد نشاندهنده وضعیت دشوار خبرنگاران است.

رحمت الله مرجانخیل از بازداشت خبرنگاران از سوی طالبان سخن می زند و می گوید که در کنار مشکلات امنتی، خبرنگاران با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند و شماری از خبرنگاران در شرایط فعلی مصروف دست فروشی استند .

وی گفت: «خبرنگاران با مشکلات اقتصادی دچار استند ، که ما شاهد بودیم که خبرنگار به روی جاده مصروف پختن سمبوسه و فروختن کچالو د کراچی بودند و استند »

این خبرنگار از طالبان می خواهد خبرنگاران را اذیت نکنند.

لیلا سلطانی خبرنگار محلی در ولایت غزنی ، که پس از تسلط طالبان بر افغانستان کار خود را از دست داده است می گوید ، ۲۷ حوت برای خبرنگاران زن که وظایف خود را از دست داده اند یک روز سیاه است ، لیلا سلطانی می گوید که شماری از خبرنگاران زن در بی سرنوشتی به سر می بنرد.

عکس از آرشیف.

او گفت: «ما با مشکلات زیادی دچار استیم و منتظر استیم‌ تا روزی به وظایف خود برگردیم.»

از سوی دیگر عبدالخالق وصال مدیر مسوول یکی‌از رسانه های محلی در ولایت غزنی می گوید برای بهبود وضعیت رسانه ها و خبرنگاران در حال گفت و گو با مسوولان اطلاعات و فرهنگ طالبان است. او از طالبان می خواهد که برای دست رسی به اطلاعات به خبرنگاران همکاری کنند.

واحد الله جمعه زاده خبرنگار آژانس خبری پژواک در ولایت غزنی با اشاره به مشکلات امنیتی و اقتصادی، عدم دسترسی به اطلاعات را از مشکلات بزرگ خبرنگاران می داند.

وی میگوید که خبرنگاران در ولایت غزنی چندین بار در صحبت با مسوولان طالبان در این ولایت در باره دسترسی نداشتن به اطلاعات گفت و گو کرده اند اما طالبان کمتر به این مسایل توجه دارند.

او گفت: «ما بار ها با مسوولین در بخش عدم دسترسی نداشتن خبرنگاران و رسانه ها به اطلاعات صحبت کرده ام اما هیچ توجه در این بخش صورت نگرفته است.»

این در حالیست که نی یا نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان در اعلامیه‌ای به مناسبت ۲۷ حوت، روز ملی خبرنگاراز افزایش خشونت ها در برابر خبرنگاران خبر داده است.