جهان

ترکیه عضویت فنلند در ناتو را تصویب می‌کند

در آستانه سفر رئیس جمهور فنلند به ترکیه دو مقام رسمی دولتی ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که پارلمان این کشور به «احتمال قوی» تا اواسط ماه آینده میلادی عضویت فنلند در ناتو را تصویب می‌کند.

به گفته این منابع درخواست فنلند به صورت مستقل از درخواست سویدن تصویب خواهد شد.

یک منبع رسمی آگاه دیگر به رویترز گفت که رویکرد فنلند در قبال گروه‌هایی که ترکیه به عنوان تروریست می‌شناسد، باب میل این کشور بوده و فنلند به درخواست‌های ترکیه در این باره تمکین کرده است.

سویدن و فنلند سال قبل و با آغاز تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین به صورت مشترک درخواست عضویت در ناتو را دادند.

هر چند این درخواست با استقبال اکثریت اعضای ناتو مواجه شد، اما ترکیه به دلیل آنچه پناه دادن سویدن به گروه‌های تروریستی از جمله «حزب کارگران کردستان» و درخواست سپردن ۱۳۰ عضو این حزب عنوان کرده تاکنون با این درخواست‌ها موافقت نکرده است.

هر چند، سال قبل، فنلند و سویدن در یک نشست سه جانبه با ترکیه در اسپانیا توافق کردند رویکردهای سختگیرانه‌تری را در مقابل این گروه‌ها روی دست گیرند، اما انقره می‌گوید که سویدن به تعهدات‌اش در توافقنامه مادرید پایبند نبوده است.

از سوی دیگر، پس از آنکه یک سیاست مدار دنمارکی «قرآن» را در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم پایتخت سویدن آتش زد، تصویب عضویت سویدن به ناتو توسط ترکیه پیچیده‌تر شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در واکنش به این موضوع گفته بود: «سویدن نباید برای پیوستن به ناتو، انتظار حمایت ما را داشته باشد، آشکار است آنهایی که موجب بروز چنین اقدام توهین‌آمیزی در برابر سفارتخانه ما شدند نباید دیگر برای قبول درخواست‌شان انتظار سخاوت از ما داشته باشند.»

برای عضویت یک عضو جدید در پیمان ناتو، باید پارلمان‌های هر ۳۰ عضو برحال آن با این درخواست موافقت کنند. به جز ترکیه و مجارستان تمام اعضای دیگر ناتو با این درخواست موافقت کرده‌اند.

ایالات متحده و سایر کشورهای ناتو امیدوارند که این دو کشور شمال اروپا در نشست سران ناتو که قرار است در ۱۱ جولای، در ویلنیوس پایتخت لیتوانی برگزار شود، به عضویت این ائتلاف درآیند.