افغانستان

کمیته مصونیت: حمله مزار شریف کاهش شدید آزادی مطبوعات از زمان تسلط طالبان در افغانستان است

کمیته مصونیت خبرنگاران و خبرنگاران بدون مرز از طالبان خواسته‌اند که عاملان حمله روز شنبه بر مرکز تبیان در شهر مزار شریف ولایت بلخ را به پنجه قانون بسپارند.

کمیته مصونیت در آگهی نامه‌ای گفته است که در این انفجار یک خبرنگار به نام حسین نادری جان باخته و ۱۶ خبرنگار دیگر زخم برداشته‌اند.

روز شنبه انفجاری در جریان یک مراسم در مرکز تبیان، مرکز فرهنگی وابسته به جمهوری اسلامی ایران، در مزار شریف اتفاق افتاد که مسوولیت آن را گروه دولت اسلامی شاخه خراسان داعش برعهده گرفت.

داعش در آگهی نامه‌ای این خبرنگاران را متهم به همکاری با نهادهای که ضد این گروه کرده است.

خبرنگاران بدون مرز و کمیته مصونیت گفته‌اند که در این انفجار نادری، روزنامه نگار در خبرگزاری آوا (صدای افغان) – وابسته به مرکز تبیان –جان باخته است.

خبرنگاران بدون مرز افزوده است که نادری و دستیارش که دانشجوی ژورنالیزم بود یک روز بعد از انفجار در بیمارستان جان داده‌اند. در این حمله یک نگهبان این مرکز فرهنگی نیز کشته شده است.

به لیه یی، هماهنگ کننده برنامه آسیایی کمیته مصونیت گفته است: «حمله بر خبرنگارانی که برای تجلیل از شجاعت و عزم آنها برای آگاه کردن جهان در مورد افغانستان است وحشیانه است. بمب گذاری مرگبار پسین یادآوری دردناکی از فضای خصمانه برای خبرنگاران و کاهش شدید آزادی مطبوعات از زمان تسلط طالبان است. طالبان باید هر کاری که می‌توانند برای محافظت از خبرنگاران انجام دهند و اجازه دهند که آنها با خیال راحت کار کنند.»

کمیته مصونیت افزوده است که در این رویداد ۱۶ خبرنگار زخمی شدند که ۹ تن از آن آسیب جدی دیده و شماری هم شنوایی خود را از دست داده‌اند.

از سویی هم خبرنگاران بدون مرز گفته است که طالبان تجهیزات و وسایل شخصی همه خبرنگاران که در این مراسم شرکت کرده بودند، را مصادره کرده‌اند.

دانیل باسترد، رییس بخش آسیایی خبرنگاران بدون مرز گفته است: «بسیار تکان دهنده است که می‌بینیم خبرنگاران تنها به این دلیل که خبرنگار هستند، هدف قرار می‌گیرند. ما از محمد یوسف وفا، سرپرست ولایت می‌خواهیم که عاملان این حمله را بدون تاخیر شناسایی کند تا برای تامین عدالت دو خبرنگار کشته ‌شده و سایر کارمندان رسانه‌ای که مجروح شده‌اند، در دادگاه مورد بازخواست قرار گیرند.

انفجار در مرکز تبیان یک روز پس از حمله بر دفتر محمد داوو مزمل، والی طالبان برای بلخ رخ داد. در این انفجار والی طالبان برای بلخ همراه با دو تن دیگر کشته شدند.