جهان

استقبال جامعه جهانی از احیای روابط میان تهران و ریاض

جامعه‌ی جهانی، درمورد از سرگیری روابط دیپلوماتیک میان ایران و عربستان سعودی پس از هفت سال تنش استقبال کرد.

چین، ایران و عربستان سعودی روز جمعه در آگهی‌نامه‌ی مشترک اعلام کردند که ریاض و تهران به توافقی دست یافتند که مشمول از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌ها و نمایندگی‌های سیاسی دو کشور در جریان دو ماه آینده می‌شود.

عراق، عمان، لبنان، امارات متحده‌ی عربی، قطر، ترکیه، پاکستان و بحرین کشورهایی هستند که از توافق ایران و عربستان با میانجی‌گری چین استقبال کرده‌اند.

استفان دوجاریک، سخن‌گوی دبیر کُل سازمان ملل متحد در این باره گفت: «دبیر کُل از جمهوری خلق چین به خاطر میزبانی این مذاکرات پسین و ترویج گفت‌وگو میان دو کشور قدردانی کرده‌است. دبیر کُل سازمان ملل همچنین از تلاش‌های سایر کشورها مانند عمان و عراق در این زمینه قدردانی می‌کند. روابط حُسن هم‌جواری ایران و عربستان سعودی برای ثبات منطقه‌ی خلیج فارس ضروری است.»

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان، نیز از نقش فعال چین در کمک به پیش‌برد احیای روابط دیپلوماتیک میان عربستان و ایران استقبال کرد.

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان گفت: «چین نقش رهبری را در صحنه‌ی جهانی ایفا می‌کند؛ نقش رهبری متمرکز بر اتحاد به جای تفرقه، نقش رهبریی که بر تشکیل همکاری برد-برد و تشویق حل و فصل اختلافات متمرکز است. من از این ابتکار استقبال می کنم و به رهبری هر سه کشور آن را تبریک می‌گویم.»

از سویی هم کاخ سفید نیز از تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه، پس از توافق میان ایران و عربستان سعودی برای برقراری مجدد روابط استقبال کرد.

کارین ژان پیر، سخن‌گوی کاخ سفید در این باره اظهار داشت: «ما از هرگونه تلاش برای کمک به پایان دادن به جنگ در یمن و کاهش تنش در منطقه‌ی خاورمیانه استقبال می‌کنیم. این یکی از دلایلی است که شما شاهد سفر رییس جمهور در تابستان برای انجام این گفت‌وگوها بودید. تنش‌زدایی و دیپلماسی همراه با بازدارندگی، ستون‌های کلیدِ سیاستی هستند که رییس جمهور بایدن آن را در سفر خود در ماه جولای به منطقه بیان کرد. بنابراین، کاهش تنش در خاورمیانه به وضوح یک اولویت است و او از آن استقبال می‌کند.»

مساعد بن محمد العیبان، وزیر کشور، عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی در رأس هیأت سعودی و دریاسالار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، ریاست هیأت ایرانی را در جریان گفت‌وگوها برعهده داشتند.

تهران و ریاض هم‌چنان توافق کرده‌اند که وزیران امور خارجه‌ی دو کشور برای اجرای این امر، زمینه‌ی بازگشت سفیران ‌شان را فراهم کرده و در باره‌ی راه‌های تقویت روابط دوجانبه رایزنی کنند.

روابط میان تهران و ریاض پس از یورش شماری از معترضان خشم‌گین بر سفارت عربستان سعودی در تهران در سال ۲۰۱۶، به تیرگی گرایید و ریاض روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

مُعترضان ایرانی پس از آن بر ساختمان سفارت سعودی حمله کردند که ریاض یک روحانی با نفوذ شیعه به نام شیخ نمر النمر را اعدام کرد.