جهان

ایران و عربستان سعودی پس از ۷ سال روابط دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی روز جمعه ۱۹ حوت (۱۰ مارچ) توافق کردند که روابط سیاسی‌شان را پس از چندین سال تنش از سر بگیرند.

تنش میان این دو کشور همسایه سبب به خطر انداختن ثبات و امنیت در خلیج فارس، و دامن زدن به درگیری‌ها در خاورمیانه از یمن گرفته تا سوریه شده بود.

توافق میان دو کشور پس از گفتگوی چند روزه با میانجیگری چین به دست آمده و دو طرف متعهد شده‌اند تا سفارت‌های خود را در جریان دو ماه آینده بازگشایی کنند.

این توافق یک دست‌آورد مهم دیپلماتیک برای چین در حوزه‌ی شرق میانه دانسته می‌شود.

ایران و سعودی هم‌چنان توافق کرده‌اند تا پیمان امنیتی را که در سال ۱۹۹۸ امضا کرده بودند، احیا کنند.

بربنیاد آن پیمان، دو کشور در مبارزه با تروریزم، قاچاق مواد مخدر و پول‌شویی باهم همکاری می‌کنند.

آن پیمان هم‌چنان زمینه‌ی گسترش همکاری‌ها بازرگانی میان این دو کشور را فراهم می.کند.

در یک آگهی‌نامه مشترک که از سوی عربستان سعودی، ایران و چین منتشر شد، آمده است که طرف‌ها باید با توجه به «خواست مشترک» اختلافات خود را از طریق گفتگو و دیپلماسی و در پرتو «روابط برادرانه» حل کنند.

در این آگهی‌نامه هم‌چنان تاکید شده است که هر دو کشور باید به اصول و منشور ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی و کنوانسیون‌ها و هنجارهای جهانی پایبند باشند.

بر بنیاد این آگهی‌نامه، هیات‌های ایران به رهبری علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور و هیات عربستان سعودی به ریاست دکتر مسعد بن محمد العیبان، وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی، از ۶ تا ۱۰ مارچ ۲۰۲۳ در پهن گفتگو کردند.

در آگهی نامه آمده است که این توافق شامل «از سرگیری روابط دیپلماتیک بین آن‌ها و بازگشایی سفارت‌ها و نمایندگی‌های‌شان در مدت حداکثر دو ماه می‌شود. این توافقنامه شامل تایید آن‌ها بر احترام به حاکمیت دولت‌ها و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر است.»

تهران و ریاض همچنان توافق کرده‌اند که وزیران امور خارجه دو کشور برای اجرای این امر، زمینه بازگشت سفیران‌شان و راه‌های تقویت روابط دوجانبه رایزنی کنند.

روابط میان تهران و ریاض پس از یورش شماری از معترضان خشمگین بالای سفارت عربستان سعودی در تهران در سال ۲۰۱۶، به تیرگی گرایید و ریاض روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

معترضان ایرانی پس از آن بالای ساختمان سفارت سعودی حمله کردند که ریاض یک روحانی با نفوذ شیعه به نام شیخ نمر النمر را اعدام کرد.