افغانستان

خواست‌ها برای تکمیل شاهراه حلقه‌ای قلعه‌ی نو-میمنه

شماری از باشندگان و رانندگان شاهراه قلعه‌ی نو-میمنه می‌گویند که به دلیل بی‌توجهی مسوولان حکومت‌های گذشته، کار باقی مانده‌ی شاهراه حلقه‌ای که ولایت‌های هرات و بادغیس را به ولایت‌های شمالی کشور وصل می‌کند، نیمه کاره باقی مانده و هیچ توجهی به آن نشده‌است.

عبدالغنی ۲۶ ساله، شش سال می‌شود که در مسیر قلعه‌ی نو-میمنه مسافرکشی می‌کند. او به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که به دلیل خرابی و خامه بودن این مسیر، با مشکل رفت‌و‌آمد می‌کند.

او ادامه داد:‌ “موتر فلانکوج دارم و بیش از شش سال است که در این شاهراه کار می‌کنم، خرابی راه زیاد است. چند سال پیش کار قیرریزی این مسیر آغاز شده بود؛ اما ادامه نیافت. در همین راه موترهای ما خراب شد و مشکلات بسیاری را دیدیم.”

عبدالبصیر، یکی دیگر رانندگان این شاهراه به خبرنگار تلویزیون آمو گفت که آنان با خطرهای زیادی از این مسیر مسافران را به ولایت‌های شمال کشور منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: «راه بسیار خراب است، خصوصن در زمستان که هوا خراب و بارندگی است، مشکلات ما زیادتر می‌شود. در سرک‌ها هیچ کار نشده و اگر اندک بی‌توجهی کنی، با موتر و مسافر به داخل دره‌ها سقوط می‌کنی و ما همیشه با  خطر مرگ از همین مسیر رفت‌وآمد می‌کنیم.»

رانندگان شاهراه قلعه نو-میمنه از مسوولان محلی و مرکزی طالبان می‌خواهند که کار شاهراه حلقه‌ای را تکمیل کنند تا آنان و مسافران بدون ترس سفر کنند.

باشندگان بادغیس نیز از مسوولان حکومت‌های گذشته نیز انتقاد می‌کنند و می‌گویند که با وجود سرازیر شدن پول‌های هنگفت در افغانستان، هیچ کاری برای ایجاد سهولت به مردم در این ولایت نشده‌است.

جمعه خان، یکی از باشندگان شهر قلعه‌ی نو به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: “در حکومت گذشته، هرکس به فکر جیب خود بود و هیچ کاری به خاطر تکمیل این شاهراه حلقه‌ای نشده، مسیر شاهراه از بادغیس تا فاریاب خامه است و بسیار مردم و موترداران با مشکلات رفت‌وآمد می‌کنند، طالبان هم تاهنوز کاری که باید می‌کردند، نکردند. ما امیدواریم که به این مشکل رسیدگی شود.”

عبدالکریم عُمر، از دیگر باشندگان شهر قلعه‌ی نو به تلویزیون آمو می‌گوید، با آنکه دولت گذشته کار ساخت باقی مانده‌ی شاهراه حلقه‌ای را با حمایت بانک جهانی آغاز کرده بود؛ اما به دلیل ناامنی و بی‌توجهی مسوولان حکومت گذشته، کار آن متوقف و دیگر هیچ توجهی به آن نشده‌است.

باشندگان بادغیس نیز بر تکمیل کار این شاهراه تاکید می‌کنند.

با این حال مسوولان محلی طالبان در بادغیس می‌گویند که آنان در وضعیت کنونی توان قیرریزی کار باقی مانده‌ی  شاهراه قلعه‌ی نو-میمنه را ندارند و تلاش می‌کنند تا بتوانند زمینه‌ی رفت‌وآمد را برای رانندگان و مسافران آسان‌تر کنند.

یک مسوول محلی طالبان در بادغیس به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «شما می‌دانید که امارت اسلامی (طالبان) بودجه‌ی خاص برای ساخت شاهراه ندارد؛ اما با آن هم مسوولان ریاست فواید عامه‌‌ی طالبان، کار جغل‌اندازی شاهراه قلعه‌ی نو- میمنه را از مدتی به این طرف شروع کرده‌اند تا حداقل وضعیت سرک بهتر شود و رفت‌وآمد به مردم و مسافرین آسان‌تر شود.»

مسوولان محلی طالبان هم‌چنان مسوولان نظام پیشین را به استفاده‌ی سوء از کمک‌های جهانی متهم می‌کنند و می‌گویند، با آنکه پول هنگفت برای ساخت شاهراه‌های کشور اختصاص داده شده بود؛ ولی هیچ کاری که بتواند برای مردم سهولت ایجاد کند، از سوی آنان انجام نشده‌است.

آنان تاکید می کنند که با بهتر شدن اوضاع اقتصادی کشور، مسیر باقی مانده شاهراه حلقه‌ای را نیز قیرریزی می‌کنند.

 شاهراه میمنه-قلعه‌ی نو بیش از ۲۳۳ کیلومتر طول دارد که در نظام جمهویت کار ساخت آن قرار بود به حمایت بانک جهانی آغاز شود؛ اما در اواخر نظام پیشین و با اوج گرفتن ناامنی‌ها، کار آن بی‌سرنوشت باقی ماند.