افغانستان

زمین لرزه‌ی ترکیه جان ۷۰ تا ۱۰۰ شهروند افغانستان را گرفت

دو منبع از انجمن شهروندان افغانستان در ترکیه می‌گویند که در زمین لرزه‌ی پسین در ترکیه، ۷۰ تا ۱۰۰ شهروند افغانستان در شهر انتاکیا در جنوب آن کشور جان باخته‌اند.

یک منبع دیگر از قونسل‌گری افغانستان در ترکیه می‌گوید که نزدیک به ۲۰۰ شهروند افغانستان در این زمین لرزه آسیب دیده‌اند.

به گفته‌ی این منابع، به دلیل نداشتن اسناد اقامتِ قانونی، آمار دقیقی از شهروندان افغانستان که در ترکیه حضور دارند، در دست‌رس نیست. با این حال، شماری از این خانواده‌ها که از شهروندان ترکمن‌تبار افغانستان هستند، از سالیان پیش در جنوب ترکیه -جایی که کانون اصلی زلزله‌ی بزرگ اخیر بوده‌است- زندگی می‌کردند.

اعلامِ وضعیتِ فوق‌العاده در ولایت‌های جنوبی ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز سه شنبه در ۱۰ اُستان زلزله زده‌‌ی ترکیه اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد.

یک‌روز پس از زلزله‌ی فاجعه‌بار در ترکیه و سوریه که تا کنون جان بیش از ۵ هزار تن را در هر دو کشور گرفته و خساره‌های بی‌شماری به شهرهای جنوبی ترکیه و شمال غرب سوریه وارد کرد، اردوغان با استناد به قانون اساسی ترکیه، اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد.

اردوغان در سخن‌رانی خود به روز سه ‌شنبه، ۱۰ استان زلزله زده‌ی ترکیه را مناطق فاجعه‌زده اعلام و به مدت سه ماه در این مناطق حالت فوق‌العاده را وضع کرد.

این امر به رییس جمهور و کابینه اجازه می‌دهد تا در تصویب قوانین جدید، پارلمان را دور بزنند و حقوق و آزادی‌ها را محدود یا تعلیق کنند.

پیش‌تر گزارش شد که ریزش شدید باران، عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده‌ی ترکیه و سوریه را با مشکل روبه‌رو کرده‌است. سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده‌است که آمار قربانیان این زمین‌لرزه‌ی بزرگ در جنوب ترکیه و شمال‌غرب سوریه افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

در این زلزله با بزرگی ۷،۸ ریشتر هزاران ساختمان، شفاخانه و مکتب سرنگون و ده‌ها هزار تن زخمی و بی‌خانمان شده‌اند.

این زلزله، مرگ‌بارترین زلزله در ترکیه از سال ۱۹۹۹ تا به اکنون است.

از سوی دیگر اردوغان، دستور اسکان مؤقت مردم در هوتل‌های شهر آنتالیا را صادر کرد. به گفته‌ی اردوغان، آمار مرگ در این کشور به ۳۵۴۹ تن رسیده‌است.

وضعیت سوریه

حکومت سوریه نیز تاکنون کشته شدن هزار و ۶۰۰ تن را در زلزله‌ی پسین تأیید کرده‌است.

سرمای زمستان و تخریب شدن بیش‌تر جاده‌ها، رساندن کمک برای افراد آسیب دیده را دشوارتر و ابعاد فاجعه را بزرگ‌تر ساخته‌است.

مقام‌های سازمان‌های جهانی ابراز نگرانی عمیقی درباره‌ی وضعیت سوریه کرده‌اند.

سوریه گذشته از این حادثه، از زمان آغاز جنگِ داخلی در آن کشور تاکنون، با بحران انسانی مواجه است.

کمکهای جهانی

پس از درخواست ترکیه از کشورهای دیگر برای فرستادن کمک، امریکا، بریتانیا، روسیه، هند، جاپان، چین، ایران، یونان، سازمان ملل متحد و ناتو کمک‌های خود را به این مناطق ارسال کرده‌اند.

چین ۵۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر به منظور کمک به عملیات نجات در ترکیه اختصاص داده‌است. این کشور همچنین در حال هماهنگی برای تحویل ملزومات به سوریه نیز است.

پاکستان نیز اعلام کرده‌است که هواپیمایی با ۱۵ تُن از کالاهای مورد نیاز فوری را به ترکیه و سوریه خواهد فرستاد.

اتحادیه‌ی اروپا نیز می‌گوید که بیش از ۳۰ گروه نجات و بهداشت را برای اعزام به ترکیه تشکیل داده‌است.

وزارت خارجه‌ی طالبان هم در آگهی نامه‌ای نوشته‌است که در این زمان دشوار در کنار برادران و خواهران خویش می‌ایستد و برمبنای «هم‌دردی بشری و اُخوت اسلامی»، ۱۰ میلیون افغانی را به زلزله‌زدگان در ترکیه و ۵ میلیون افغانی را به زلزله‌زدگان در سوریه کمک می‌کند.