بازرگانی

ازبیکستان ورود قطارهای باری به افغانستان را متوقف کرد

شرکت راه‌آهن ازبیکستان روز چهارشنبه ۱۲ دلو حمل‌ونقل به وسیله قطار به افغانستان را به علت نقض قرارداد توسط طالبان به حالت تعلیق درآورده است.

ازبیکستان  اعلام کرده است که مقام‌های طالبان به تعهدات فنی طبق توافقنامه که در  اواخر دسامبر امضا شده بود، عمل نکرده‌اند.

شرکت راه آهن ازبیکستان اعلام کرد که از زمان ساخت این خط در سال ۲۰۱۰، تمام خدمات خط راه آهن توسط شرکت مربوطه آن «سغدیانا ترانس» ارائه شده است.

این نهاد می‌گوید که مذاکرات با طالبان در دسامبر سال گذشته انجام شده و توافق شد که اداره راه آهن افغانستان تا قبل از اول فبروری سال ۲۰۲۳ تعمیر و نگهداری این خط  را به عهده بگیرد.

مذاکراتی که در تاریخ ‌۲۶ تا ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ در شهر ترمز ازبیکستان برگزار شد، این شرکت با طالبان روی برنامه اقدام برای اجرای تدریجی کارهای فنی در خاک افغانستان توسط کارگران راه آهن افغانستان پیش از فبروری سال ۲۰۲۳ به توافق رسیده بودند.

همچنین در این مذاکرات، شرکت ازبیکستانی «سغدیانا ترانس» و «اداره راه آهن افغانستان» در مورد لیست کارهای انجام شده و قیمت آن توافق کرده بودند.

در این بیانیه آمده است: «متأسفانه به دلیل ناتوانی اداره راه آهن افغانستان در اجرای به موقع اقدامات توافق شده، اعلام می‌شود که حمل و نقل قطار آهن به افغانستان از اول فبروری به حالت تعلیق در می‌آید.»

با این حال در بیانیه آمده است که به منظور حمایت از کارآفرینان و تضمین ادامه حمل و نقل کالا به افغانستان به منظور جلوگیری از توقف حمل و نقل کالاهای ضروری به کشور، شرکت «سغدیانا ترانس» کمک عملی در انجام حمل و نقل کالاها به افغانستان از طریق  مراکز لجستیک در ترمز و دیگر شهرهای ازبکستان را به عهده می‌گیرد.

شرکت راه آهن ازبیکستان خط آهن ۷۵ کیلومتری حیرتان- مزارشریف را به ارزش ۱۲۹ میلیون دالر در سال ۲۰۱۰ میلادی ساخت.

شرکت «سغدیانا ترانس» یک سال بعد برای بهره برداری و سرویس این خط تأسیس شد.

با این وجود، در ۶ دسامبر سال گذشته، درست دو هفته پیش از مذاکره با شرکت راه آهن ازبیکستان، مقام‌های طالبان قراردادی را با یک شرکت قزاقستانی به نام «منصور فاتح» برای مدیریت خط آهن حیرتان – مزار امضا کرده بودند.