افغانستان

انتقاد مردم غزنی از محتوای نقاشی‌های دیواری در این شهر

به تازگی به دستور مقام‌های طالبان در شهر غزنی، نقاشی‌هایی بر روی دیوارهای «بنای ثقافت» کشیده شده‌است که با انتقاد باشندگان شهر غزنی روبه‌رو شده‌است.

شماری از باشندگان شهر غزنی می‌گویند که نقاشی‌هایی که اخیرن از سوی طالبان در شهر غزنی روی دیوارهای بنای ثقافت ترسیم شده، روایتی از ۲۰ سال جنگ در کشور است که تأسف برانگیز است و ارتباطی با فرهنگ مردم افغانستان ندارد.

گل رحمان احمدی، استاد دانشگاه در ولایت غزنی در مورد این نقاشی‌ها می‌گوید که برخی از شهرها و کشورها، دارای فرهنگ و عنعنه‌های مشترک استند که بعضی از شهروندان آن را درک می‌کنند و بعضی‌ها نمی‌توانند آن را درک کنند و در این صورت لازم است تا آداب و رسوم توسط دولت‌ها به مردم یادآوری شود.

احمدی می‌گوید که نقاشی‌هایی که اخیرن از سوی طالبان روی دیوارها نقاشی شده، نمایان‌گر فرهنگ نادرست مردم افغانستان است و این نقاشی‌ها جنبه‌ی سیاسی دارد و مردم با دیدن این نقاشی‌ها، احساس اندوه می‌کنند؛ چون این نقاشی‌ها بیش‌تر بدبختی‌های ناشی از جنگ را منعکس نموده‌است.

او ادامه داد: «این نقاشی‌ها که اکثرن از سوی نظام حاکم ترسیم شده، نباید سیاسی باشند؛ بلکه باید فرهنگ شهرنشینی را انعکاس دهد. مثلن به شهروندان فرهنگ شهرنشینی را آموزش دهد و تلاش کند تا سطح آگاهی آنان را افزایش دهد؛ اما نقاشی‌هایی که اکنون کشیده شده، بیش‌تر حالت جنگ را نشان داده که خوب نیست؛ چون مردم ما بیش‌تر در جنگ بزرگ شده و این پدیده اثرات منفی زیادی بر زندگی آنها گذاشته‌است.»

در همین حال، فرهاد ملنگی باشنده‌ی شهر غزنی در رابطه به این نقاشی‌ها می‌گوید که این نقاشی‌ها تأثیر منفی بر روان جوانان و نوجوانان می‌گذارد.

وی می‌افزاید: «این نقاشی‌ها می‌توانست که پیام صلح، پیش‌رفت، ترقی و فراگیری سواد را داشته باشد؛ اما حالا تأثیر منفی بر روحیه‌ی جوانان و نوجوانان دارد و دیدن این تصاویر فکر جوانان را به طرف منفی می‌برَد. ما باید در اطراف شهر طوری نقاشی و نوشته‌ها داشته باشیم که انگیزه‌ی مثبت برای ما بدهد و با دیدن آنها گذشته را فراموش کنیم.»

اما حمیدالله نثار غزنوی رییس ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت غزنی این نقاشی‌ها را نمایان‌گر شکست اشغال‌گران در افغانستان می‌داند و تأکید می‌کند که این نقاشی‌ها به اشغال‌گران یادآوری می‌نماید که دوباره قصد آمدن به این کشور را نکنند.

او اضافه کرد: «هدف ما از این نقاشی ها اینست که اشغال‌گران از اینها درس عبرت گیرند و این برای ‌ما یک افتخار است. زمانی  که مردم این نقاشی ها را می‌بینند، برای شان احساس خوش‌حالی پیدا می‌شود و ختم اشغال را نشان می‌دهد.»

باشندگان ولایت غزنی از اداره‌ی طالبان می‌خواهند که به جای این نقاشی‌ها، بیش‌تر به نقاشی‌های فرهنگی و آموزشی توجه داشته باشند تا مردم جنگ را فراموش کرده و به فراگیری آموزش رو آورند.