بازرگانی

کاهش ۴۰ درصدی تولیدات گوشت مرغ در کندز

شماری از فارم‌داران مرغ در ولایت کندز می‌گویند که افزایش واردات مرغ از دیگر کشورها سبب شده‌است تا بازار فروش آنان کاهش یابد و از همین‌رو زیان‌های مالی جبران ناپذیری به آنها وارد شود.

این فارم‌داران به دلیل کاهش فروش گوشت مرغ مجبور شده‌اند، تولیدات خود را به نرخ پایین‌تر از آنچه هزینه کرده‌اند، به فروش برسانند و زیان بزرگ اقتصادی را متحمل شوند.

تولیدکنندگان مرغ درحالی از کاهش فروش و بالا رفتن نرخ گوشت مرغ در بازار سخن می‌گویند که به گفته‌ی آنان در هر کیلو گوشت مرغ ۳۰ تا ۴۰ افغانی زیان می‌بینند.

این فارم‌داران می‌گویند که در گذشته آنان به ولایت‌های همجوار از جمله تخار، بدخشان و بغلان نیز گوشت مرغ صادر می‌کردند؛ اما اکنون به دلیل واردات زیاد گوشت مرغ خارجی در کشور، بهای تولیدات آنها کاهش یافته‌است.

سمیع‌الله و امین‌الله دو تن از فارم‌داران مرغ در ولایت کندز هستند که سال‌ها است، مصروف پرورش و فروش گوشت مرغ هستند. آنها با شکایت از کاهش کاروبارشان می‌گویند که درآمد آنها از نصف هم کاهش یافته‌است.

در همین حال، مسؤولان ریاست زراعت و مال‌داری طالبان در کندز می‌گویند که در گذشته یک هزار و ۱۰۰ فارم پرورش مرغ در این ولایت فعال بوده که اکنون ۴۰۰ فارم آن فعال است و متباقی به دلیل زیان‌های اقتصادی، مشکلات بیش از حد مالی و نداشتن امکانات نگه‌داری مرغ، بسته شده‌اند.

به گفته‌ی آنان، تولیدات گوشت مرغ در کندز ۴۰ درصد کاهش یافته‌است.

گفتنی است که پس از سقوط نظام جمهوریت و به قدرت رسیدن دوباره‌ی طالبان در کشور، شهروندان زیادی به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی و کاهش کاروبار، پیشه‌ی ‌شان را از دست داده‌اند و هر روز که می‌گذرد زندگی برای آنان سخت‌تر می‌شود.