صحت

افزایش رویدادهای سینه‌بغل میان کودکان در کشور

با فرا رسیدن فصل سرما در افغانستان موارد ابتلای کودکان به سینه‌بغل افزایش یافته است.

در بخش اختصاصی بیماران سینه‌بغل در شفاخانه صحت طفل در کابل، دو تا سه کودک روی یک تخت بستری شده اند پدر مادر این کودکان برای صحت‌یابی آنان لحظه شماری می‌کنند.

مریم ۲۲ ساله کودکش رحمت را تا هنوز سه بار به شفاخانه آورده است و این بار برای درمان یک مورد مشکوک به سینه بغل به شفاخانه مراجعه کرده است.

مریم در حالی کودکش را محکم در آغوش گرفته می‌گوید: «یک ماه پیش کودکم مریض شده بود و اینجا آورده بودم، او صحت یاب شد اما دوباره مریض شده است.»

مریم هرباری که رحمت ۱۰ ماهه را از شفاخانه مزدحم اما گرم به خانه می‌برد، دوباره مریض می‌شود. مریم می‌گوید که آنان هرآنچه که در توان داشته اند را برای گرم کردن اتاقی که شب‌ها به شدت سرد می‌شود، مصرف کرده اند.

به گفته او، خانواده‌اش تنها می‌تواند مقدار اندکی زغال سنگ بخرد و پس از آنکه شوهرش کارش را از دست داد، مجبور شدند مقدار غذای روزانه شان را نیز کاهش دهند.

مریم می‌گوید: «من نگران هستم که چگونه این زمستان را بگذرانیم.»

پزشکان و کارمندان صحی می‌گویند که هزاران کودک به دلیل سردی هوا و سو تغذیه به سینه‌بغل و امراض دیگر تنفسی مبتلا و در شفاخانه بستری شده اند.

محمد عارف حسن زی، رییس بخش داخله شفاخانه صحت طفل در کابل می‌گوید شمار بیماران سینه بغل در روزهای اخیر افزایش یافته است و این چالشی برای کارمندان این شفاخانه است.

او می‌گوید: «با وجود اینکه تعدادی دارو از طریق برخی از نهادهای خیریه در اختیار ما قرار می‌گیرد، اما همچنان کمبود نیرو، پزشک، متخصص، پرستار وجود دارد و مراجعه مداوم بیماران چالش بزرگی را برای ما ایجاد می کند.»

آمارهای این شفاخانه نشان می‌دهند که بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ کودک مبتلا به سینه‌بغل، سرفه، نفس‌تنگی و مشکلات تنفسی دیگر در ماه نومبر به این شفاخانه آورده شده اند. این در حالی‌ است که این رقم سال گذشته و در همین ماه، سه هزار و ۷۰۰ تن بوده است.

نهادهای امدادرسان می‌گویند که این بحران احتمالا بدتر خواهد شد.

ممنوعیت کار کار برای زنان در نهادهای غیردولتی منجر به تعلیق بیش از ۱۸۰ سازمان بین‌المللی در ماه‌های مهم زمستان شده است.

این نهادها می‌گویند که بدون کارمندان زن نمی‌توانند برای کمک به زنان و کودکان کار کنند.