افغانستان

افزایش مرگ‌ومیر معتادان در غزنی، همزمان با سردی هوا

مسؤولان شفاخانه‌ی معتادان در ولایت غزنی می‌گویند که روزانه نزدیک به چهار تا پنج معتاد به دلیل هوای سرد جان ‌شان را از دست می‌دهند.

ذبیح الله سادات مسؤول مالی و اداری شفاخانه‌ی معتادان در ولایت غزنی، در صحبت با خبرنگار تلویزیون آمو گفت که شفاخانه‌ی معتادان این ولایت مدتی غیرفعال بود؛ اما برای این که در زمستان جلوی مرگ‌و‌میر معتادان گرفته شود، به کمک وزارت صحت عامه‌ی طالبان، شفاخانه معتادان را دوباره فعال و درمان معتادان را آغاز خواهد کرد.

او در ادامه گفت: «حالا که هوا سرد شده و زمستان است، اکثر مریضان بی‌سرپناه استند. ما کوشش می‌کنیم که بسترهای داخلی اینجا را دوباره فعال سازیم و در زمستان مریضان را در شفاخانه بستر نماییم تا به مریضانی که سرپناه ندارند، رسیدگی شده و جلو مرگ‌ومیر آنها گرفته شود.»

با این حال، شماری از معتادان می‌گویند که با سرد شدن هوا، آنان با مشکلات زیادی ‌مواجه استند و روزانه بسیاری از افراد معتاد، از اثر سردی هوا و نرسیدن مواد مخدر، جان خود را از دست می‌دهند .

شمس‌الله که چند سالی است که در دام اعتیاد افتاده‌، می‌گوید: «مشکلات زیاد است. از یک‌سو هوا سرد است و از سوی دیگر مواد بسیار قیمت است. مواد از هر سو بند شده و ملا صاحبان (اطالبان) هم قیوادت را وضع کرده‌اند. هر شب دو تا سه نفر افراد معتاد از اثر هوای سرد جان خود را از دست می‌دهند.»

او با بیان اینکه بیش‌تر جوانان به دلیل بی‌کاری به مواد مخدر روی می‌آورند، گفت: «از طالبان می‌خواهم که زمینه‌ی درمان ما را فراهم کنند و بعد از تداوی زمینه‌ی کار را برای ما مساعد سازند.»

شمس‌الله می‌گوید که می‌ترسد روزی مانند دوستانش در زیر پل‌های شهر جان بدهد.

نورمحمد معتاد دیگری است که در شهر غزنی زندگی می‌کند. او روایت غم‌انگیزی از زندگی دارد و می‌گوید: «دربه‌در استیم و روز و شب همین‌جا استیم. پلاستیک‌ها را جمع می‌کنم و می‌سوزانم. مقصر خود ما استیم؛ چون وقتی تداوی می‌شویم، دو روز بعد دوباره این عمل را شروع می‌کنیم. شرایط قسمی شده که نمی‌توانیم از مواد مخدر جدا شویم. از خانواده که جدا شده‌ایم؛ ولی از مواد مخدر نمی‌توانیم جدا شویم.»

او بی‌کاری را یکی از دلایل عمده‌ی معتاد شدن جوانان به مواد مخدر دانسته و می‌گوید که بیش‌تر جوانان به‌خاطر تنگ‌دستی و مشکلات خانوادگی به اعتیاد روی می‌آورند .