بازرگانی

مبادلات بازرگانی میان افغانستان و ایران؛ رفت‌وآمد ۱۲۰۰ موتر باربری در روز

پنجمین کمیته‌ی مشترک اقتصادی ولایت هراتِ افغانستان و خراسانِ رضوی ایران که با حضور هیأت مشترک دو کشور در مورد برنامه‌های اقتصای و راه‌کارهای مشخص برای آوردن تسهیلات مرزی برگزار شده بود، پایان یافت.

براساس قرارداد تازه‌ای که در این کمیته‌ بسته شد، روزانه تا ۱۲۰۰ موتر کالا بین دو کشور رّد و بدل خواهد شد.

این نشست به میزبانی هرات و با حضور هیأت بیست نفری از ولایت خراسان رضوی ایران برگزار شده بود.

میراجان سلیمان‌خیل، رییس اتاق مشترک افغانستان و ایران می‌گوید که تفاهم‌نامه‌ای در پنج بخش؛ صنعت و تجارت، زراعت و مال‌داری، نفت و گاز، خط آهن و گمرکات بین هیأت دو طرف امضا شد.

گروه‌های تشکیل شده قرار است، درباره‌ی مشکلات و چالش‌های موجود مرزی سدِ راه بازرگانان کار کنند و آن‌ها را برطرف سازند.

اتاق مشترک افغانستان و ایران وظیفه‌ی ایجاد سهولت برای بازرگانان کشور، بر طرف کردن موانع موجود سدِ راه آنان و برقراری ارتباطات را بر عهده دارد.

پیش از این ۴ نشست دیگر نیز در زمان حکومت پیشین برگزار شده بود.

در همین حال محمد صدیقی‌فر، سرقنسول ایران در هرات می‌گوید: «سالانه بین تجار بخش خصوصی و رؤسای محلی ادارات این دو ولایت نشست برگزار می‌شد؛ اما از چندی به این‌سو، این نشست‌ها به‌دلیل کرونا و تحولات در افغانستان، برگزار نشده بود.»

سرقنسول ایران می‌افزاید: «برگزاری این جلسات می‌تواند برخی از مشکلات را که در بخش تجارت بین دو کشور وجود دارد، بر طرف کند.»

او ادامه داد که هدف از راه‌اندازی این نشست و سفر رییسان اداره‌های ولایت خراسان رضوی ایران، دیدن وضعیت کنونی افغانستان و ایجاد فصل تازه‌ای با طرف افغانستان است.

نوراحمد اسلام‌جار، والی طالبان در هرات از حضور مقام‌های ایرانی در ولایت هرات و تلاش برای حل چالش‌ها و مشکلات بازرگانان و دیگر چالش‌های مرزی استقبال کرد.

اسلام‌جار افزود: «عقد توافق‌نامه بین هرات و ولایت خراسان رضوی کشور ایران به منفعت باشندگان هردو کشور است که در راه تسهیل تجارت و حل چالش‌ها، نقش مهم و اساسی دارد.»

ابوالفضل چمندی، معاون هماهنگی امور اقتصادی ولایت خرسان رضوی ایران رابطه بین هر دو کشور را مهم پنداشته و تأکید کرد: «هر دو کشور تأثیر مستقیم بر اقتصاد و تجارت همدیگر دارند.»

معاون هماهنگی امور اقتصادی ولایت خراسان رضوی ایران در ادامه گفت: «کشور ایران به‌ویژه این ولایت مصمم است تا روابط اقتصادی خوب با افغانستان و تجاران آن داشته باشد.»

اشتراک کنندگان در این اجلاس دو روزه، مشمول مسؤولان نهاد‌های مختلف رسمی مربوط به اداره‌ی طالبان در هرات، مسؤولان اتاق‌های صنایع و معادن، تجارت و سرمایه گذاری این ولایت و همچنان معاون والی ولایت خراسان ایران و تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی بوده‌است.