جهان

بار کشتی سوری، گندم سرقت شده‌ی اوکراین توسط روسیه بود

خبرگزاری اسوشیتدپرس به مدارکی دست یافته‌است که نشان می‌دهد، کشتی متعلق به دولت سوریه که غلات اوکراینی دزدیده شده توسط روسیه را حمل می‌کند، بخشی از یک عملیات قاچاق گسترده توسط روسیه است.

در این گزارش که روز ۳ اکتبر ۲۰۲۲ منتشر شده، آمده‌است که روسیه غلات مناطقی از اوکراین را که زیر اداره‌ی جنگ­جویان این کشور در کریمه بود، دزدیده‌است.

هنگامی که تابستان گذشته، کشتی باری Laodicea در لبنان لنگر انداخت، دیپلمات‌های اوکراینی گفتند که این کشتی حامل غلات دزدیده شده توسط روسیه از کشور آن‌ها است و از مقام‌های لبنانی خواستند، کشتی را توقیف کنند.

مسکو، این ادعا را “دروغ و بی‌اساس” خواند و دادستان کُل لبنان در کنار کرملین قرار گرفت و اعلام کرد که بار این کشتی که شامل ۱۰هزار تُن جو و آرد گندم بود، دزدیده نشده و به کشتی اجازه‌ی تخلیه داد.

با این حال، تحقیقات اسوشیتدپرس و PBS نشان می‌دهد که کشتی بارکشی متعلق به سوریه، بخشی از یک عملیات قاچاق پیچیده توسط روسیه است که از مانیفست‌های جعلی و مزاحمت‌های دریایی برای سرقت غلات اوکراینی به ارزش دست‌ِکم ۵۳۰ میلیون دالر استفاده کرده‌است.

اسوشیتدپرس در ادامه نوشته‌است که این پول­ها، به تقویت ماشین جنگی پوتین، رییس جمهوری روسیه کمک می‌کند.

اسوشیتدپرس از تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های فرستنده‌ی رادیویی دریایی برای ردیابی ۳۲ کشتی که بیش از ۵۰ سفر با بار غلات را از مناطق زیر اشغال روسیه در اوکراین به بندرهای ترکیه، سوریه، لبنان و سایر کشورها انجام می‌دادند، استفاده کرده‌است.

کارشناسان حقوقی به این رسانه گفته‌اند که دزدی غلات اوکراین توسط روسیه، یک جنایت جنگی بالقوه است که توسط بازرگانان ثروت‌مند و شرکت‌های دولتی در روسیه و سوریه انجام می‌شود.

در ادامه آمده ‌ست: «برخی از آن‌ها در حال حاضر، با تحریم‌های مالی ایالات متحده و اتحادیه‌ی اروپا روبه‌رو استند.»

در این تحقیق گفته شده‌است که ارتش روسیه با انجام حمله‌های توپخانه‌ای و هوایی به مزارع، سیلوهای غلات و تأسیسات کشتی‌رانی را که هنوز زیر تسلط اوکراین استند ونیز مواد غذایی را از بین برده، قیمت‌ها را افزایش داده و جریان غلات کشوری را که مدت‌ها به‌مثابه‌ی سبد نان اروپا شناخته می‌شود، کاهش داده‌است.

دیوید کرین، دادستان کهنه‌کار در تحقیقات بین‌المللی جنایات جنگی  به اسوشیتدپرس گفته‌ است: «روس‌ها مسلمن مؤظف هستند از حفظ جان غیرنظامیان اطمینان حاصل کنند و امکان زندگی و توانایی تغذیه‌ی خوب را از آن‌ها سلب نکنند. این (اقدام روسیه) دزدی و غارت محض بوده و طبق قوانین نظامی بین‌المللی، یک جرم بزرگ است.»

غلات و آرد حمل شده توسط کشتی بارکشی ۱۳۸ متر (۴۵۳ فوت)­ سوریه که احتمالن سفر خود را در شهر ملیتوپل در جنوب اوکراین آغاز کرد، روسیه در روزهای اول جنگ، آن را تصرف کرده بود.

در این گزارش آمده‌است که شرکت روسی Agro-Fregat LLC ، از انتقال دهندگان این غلات بوده‌است.

پوتین، روز جمعه‌ی گذشته، معاهده‌هایی را امضا نمود که بر خلاف قوانین بین المللی، چهار منطقه‌ی اشغالی اوکراین را به فدراسیون روسیه الحاق کرد. با این‌حال ایالات متحده و اتحادیه‌ی اروپا، بلافاصله این الحاق را «غیرقانونی» دانسته و رد کردند.

ایوان فدوروف، شهردار ملیتوپل در این باره به اسوشیتدپرس گفته‎ است که روس‌­ها، مقدار زیادی غله را از این منطقه با قطار و موتر­هاری باربری بزرگ به بندرهای روسیه و کریمه (شبه جزیره‌ی راه‌بردی اوکراین که روسیه آن را در ۲۰۱۴ اشغال کرده‌است) منتقل می‌کنند.

اسوشیتد پرس گزارش کرده‌است که کرملین دزدی غلات را تکذیب کرده‌است؛ اما خبرگزاری دولتی روسیه (تاس) در ۱۶ ژوئن گزارش داد که غلات اوکراینی با کامیون به کریمه منتقل می‌شود که در نتیجه صف‌های طولانی در پُست‌های بازرسی مرزی ایجاد شده‌است.

تاس سپس گزارش داد که غلات از میلتوپل به کریمه رسیده‌است و انتظار می‌رود محموله‌های بیش‌تری برای مشتریان در خاورمیانه و افریقا فرستاده شود.