بازرگانی

شرکت هواپیمایی تُرکش پروازهای خود را به افغانستان از سر می‌گیرد

عکس از رویترز.

برخی از رسانه‌های ترکی گزارش داده‌اند که شرکت هواپیمایی تُرکش در ماه مارچ، پروازهای خود را در دو مسیر کابل و بلخ آغاز، خواهد کرد.

پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، شرکت‌های بزرگ هوانوردی مشمول امارات، فلای دوبی، تُرکش ایرلاین و شرکت‌های هندی پروازهای خود را به افغانستان، به حالت تعلیق درآوردند و این تعلیق سبب شد تا مسافران از افغانستان به‌گونه‌ی ترانزیت و از راه ایران یا دُبی، به کشورهای دل‌خواه خود سفر کنند.

ترکش ایرلاین که از ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ بیش از یک دهه به‌گونه‌ی منظم مسافران را از استانبول به کابل انتقال می‌داد، پس از سقوط نظام جمهوری، همانند دیگر شرکت‌های هوانوردی، پروازهای خود را به کابل متوقف کرد.

اما اکنون این شرکت پس از امضای قرارداد خدمات زمینی، امنیت هوانوردی و حریم هوایی افغانستان با شرکت گاک امارات متحده‌ی عربی، می‌خواهد پروازهای خود را به کابل و مزار از سرگیرد.

در تارنمای (ویب سایت) این شرکت آمده‌است: «اولین پرواز به کابل در ۲۷ مارچ است. این شرکت یک‌بار در روز با استفاده از هواپیمای A330-300 خود که ۲۸۹ چوکی دارد، (به کابل) پرواز خواهد داشت.»

از سویی هم، وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان می‌گوید که پس از واگذاری قرارداد میدان‌های هوایی کشور به شرکت گاکِ امارات متحده‌ی عربی، شماری از شرکت‌های هوانوردی علاقه‌مند پرواز به افغانستان شده‌اند.

امام‌الدین احمدی، سخن‌گوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان در این باره گفت: «پس از قرارداد با شرکت اماراتی، شماری از شرکت‌ها علاقه دارند به افغانستان پرواز کنند و به زودی تا یک ماه دیگر فلای دُبی پرواز خود را به میدان هوایی کابل از سر خواهد گرفت.»

در حال حاضر، بسیاری از مسافران با پرداخت هزینه‌های زیاد و به‌گونه‌ی ترانزیت، از افغانستان به دیگر کشورها سفر می‌کنند.

مسؤولان شرکت‌های هوانوردی در این باره می‌گویند که آغاز پرواز شرکت هواپیمایی تُرکیش به‌ افغانستان، هزینه‌ی انتقال مسافران را به ترکیه و دیگر کشورها کاهش خواهد داد.

قیس سهرابی، مسؤول یکی از شرکت‌های گردش‌گری در این باره می‌گوید: «آغاز دوباره‌ی پروازها بسیار خوب است و قیمت تکت‌ها کاهش پیدا می‌کند، مشکلات مردم رفع می‌شود. اکنون ما تنها دو پرواز داریم، مشکلات بسیار زیاد است، قیمت تکت‌ها خیلی بلند است و اگر پروازهای تُرکیش شروع شود، برای مردم بسیار سهولت پیدا خواهد شد.»

شرکت هواپیمایی تُرکیش از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۹، ۱۹۵ هزار مسافر را از کابل و مزار به ترکیه برده و آورده‌است.

در حال حاضر، سه شرکت هوانوردی ایرانی مشمول ماهان، کیش ایر و تابان در میدان هوایی کابل نشست و برخاست دارند و مسافران را به مقصد ایران انتقال می‌دهند. دو شرکت هوانوردی داخلی کشور نیز به دُبی، پاکستان، ترکیه و برخی از کشورهای همسایه پرواز دارند.