افغانستان

افزایش بهای موادسوختی در آستانه‌ی فصل سرما

با نزدیک شدن فصل سرما بهای موادسوختی در افغانستان افزایش یافته است. مردم می‌گویند که توان خرید چوب و موادسوختی را ندارند و چاره‌ای جز سپری کردن زمستان در خانه‌های سرد برای آنان نیست.

رومل در کابل زندگی می‌کند و راننده‌ی ریکشا است. او که در خانه‌ی کرایی به‌سر می‌برَد، می‌گوید که توان خرید چوب را در زمستان پیشِ رو ندارد.

وی که در دوران جمهوریت روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ افغانی کار می‌کرد، حالا بسیاری از روزها با دست خالی به‌خانه باز می‌گردد.

رومل به خبرنگار تلویزیون آمو گفت: «به‌جای این‌که فقر و بی‌چارگی کم شود، روز به‌روز بیش‌تر می‌شود.»

امینه بانویی است که در جاده‌های شهر کابل دست‌فروشی می‌کند. او مسوولیت خانواده‌ی هشت نفری را بر عهده دارد، توان خرید چوب را ندارد و نگران آمدن فصل سرما است.

در همین حال فروشندگان چوب و زغال در کابل می‌گویند که قیمت‌ مواد سوخت در مقایسه با سال پار افزایش یافته‌است.

جمشید رحیمی یکی از فروشندگان چوب و زغال در کابل می‌گوید که امسال قیمت یک خروار چوب ۷ هزار افغانی و قیمت یک بوری زغال ۱۲۰۰ افغانی است.

شکایت فروشندگان مواد سوخت از افزایش مالیه

عبد الرفیع یکی از دیگر فروشندگان مواد سوخت در کابل به خبرنگار تلویزیون آمو گفت: «امسال قیمت زغال سنگ افزایش یافته و دلیل آن صادر شدن زغال به‌چین و پاکستان توسط طالبان است.»

این فروشنده‌ی مواد سوخت در ادامه با شکایت از افزایش مالیه می‌گوید که در ازای هر موتر چوبی که از خوست می‌آید، ۱۰ هزار افغانی مالیه می‌پردازد.

عبدالرفیع تاکید کرد: «در حکومت پیشین هزینه‌ی مالیه کم بود و سالی ۲۰ هزار افغانی می‌آمد؛ اما فعلن در شش ماه ۲۰۰۰ هزار افغانی مالیه باید بپردازیم.»

اما مفتی عصمت‌الله برهان سخن‌گوی وزارت معادن و پترولیم طالبان این گفته‌ها را رد می‌کند و می‌گوید:” ما در عرصه‌ی انتقال زغال سنگ به‌خارج از کشور هیچ‌گونه قرارداد رسمی و غیر رسمی نداریم و در آینده‌ تلاش می‌کنیم تا از طریق بندر چابهار و بندر واگه قرارداد رسمی با کشور‌های چین و هندوستان داشته باشیم.”

آقای برهان درباره‌ی افزایش مالیات نیز گفت که مالیه‌ی وزارت معادن و پترولیم مبلغ ۳۵۰۰ افغانی است و مالیه برای آن عده از بازرگانانی افزایش یافته که زغال سنگ را به‌خارج از کشور انتقال می‌دهند.

طالبان باید مشکلات سیاسی خود را حل کنند

عبدالنصیر رشتیا، آگاه اقتصادی به این باور است که تقاضای بیش‌تر به‌مواد سوختی، مسدود بودن جاده‌ها و انتقال آن به‌خارج از کشور سبب افزایش قیمت‌ها شده‌است .

آقای رشتیا می‌افزاید: «چالش‌های اقتصادی، تغییر نظام سیاسی، وضع محدودیت‌ها، توقف پروژه‌های انکشافی و نداشتن توان خرید، دلیل اصلی وضع موجود است و مردم زمستان سختی را پیشِ رو خواهند داشت.»

این آگاه مسایل اقتصادی از طالبان خواست که مشکلات سیاسی خود را با دنیا حل کنند تا بتواند برنامه‌‌های استراتیژیک (راهبردی) را تطبیق کنند و وضعیت کنونی مدیریت شود .

قیمت یک کیلو گاز مایع در این اواخر در شهر کابل به ۷۰ افغانی رسیده و شماری از باشندگان نگران نزدیک شدن زمستان و افزایش بیش‌تر بهای گاز استند.

این در حالی است که چالش‌های پسین اقتصادی و سیاسی در کشور، زندگی مردم را زیر تاثیر قرار داده‌است.