افغانستان

عبادت در سایه‌‌ی ترس و نگرانی در بلخ

هم‌زمان با بیش‌تر شدن آمار روی‌داد‌های ضد امنیتی و انفجارهای پسین در مکان‌های مقدس چون مساجد و تکیه‌خانه‌ها، باشنده‌‌گان بلخ با ترس و دل‌هره به‌سوی مسجد می‌روند.

برخی از باشنده‌‌گان شهر مزارشریف (مرکز ولایت بلخ) امروز شنبه ۱۲ سنبله به خبرنگار تلویزیون آمو گفتند که حمله‌ی روز گذشته در نزدیکی مسجد گازرگاه هرات که سبب جان باختن مولوی مجیب‌الرحمان انصاری و ده‌ها تن دیگر شد، رفتن به مسجد را برای‌شان دشوار ساخته‌است.

باشنده‌‌گان بلخ می‌گویند که نبود تدابیر جدی امنیتی و بی‌توجهی در راستای جلوگیری از این روی‌دادها از سوی طالبان می‌تواند علاقه‌ی مردم را در رفتن به مسجد کاهش بدهد.

این باشندگان اداره‌ی طالبان را در تامین امنیت جان مردم به‌ناتوانی متهم می‌کنند و خواستار روی دست‌گیری تدابیر جدی امنیتی استند.

ذبیح‌الله یکی از باشنده‌گان مزارشریف با ابراز نگرانی از بدتر شدن ناامنی در کشور می‌گوید: «ما همه روزه با ترس و ناامیدی به‌سوی مسجد می‌رویم تا عبادت کنیم. این وضعیت واقعن همه‌ا‌ی ما را سخت متاثر کرده‌است.»

ذبیح‌الله هم‌چنان بر لزوم تلاش‌های جدی از سوی طالبان به‌منظور جلوگیری از روی‌دادهای خونین تاکید کرده و می‌افزاید: «نیروهای طالبان باید شب و روز کوشش کنند که امنیت مردم را بگیرند. تا چه وقت مردم ما قربانی بدهند.»

در همین حال شمار دیگری از باشندگان بلخ خواستار شناسایی و به‌کیفر رساندن عاملان روی‌دادهایی که نمازگزاران را هدف قرار می‌دهد و بیش‌تر از افراد ملکی قربانی می‌گیرد، استند.

عزیز انوری یکی از این باشنده‌‌گان می‌گوید: «طالبان زمانی که از تامین امنیت سخن می‌زنند، باید توانایی شناسایی افرادی که دست به این حملات می‌زنند را هم داشته باشند.»

طالبان داعش را عامل قتل مولوی انصاری می‌دانند

در ادامه‌ی روی‌داد‌های انفجار در کشور، روز گذشته جمعه ۱۱سنبله، مسجد گازرگاه هرات گواه یک روی‌داد خونین بود؛ روی‌دادی که در کنار مولوی محیب الرحمان انصاری یکی از چهره‌های جنجالی دینی این ولایت، چند تن دیگر نیز جان باختند.

مقام‌های امنیتی طالبان در هرات با تایید این روی‌دادها می‌گویند: در نتیجه‌ی این انفجار بیش‌تر نمازگزارانی که برای ادا‌ی نماز جمعه آمده بوده‌اند، جان باخته‌اند.

مسوولان امنیتی طالبان در ولایت هرات جان باختن ۱۸ تن مشمول مولوی انصاری و زخم برداشتن ۲۳ تن دیگر را در این انفجار تایید می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی طالبان نوع حمله را مشخص نکرده‌؛ اما عاملان آن را به‌انتقام‌گیری هش‌دار داده‌است.

هرچند تااکنون گروهی مسوولیت انفجار روز گذشته در هرات را برعهده نگرفته‌است؛ اما طالبان با انتشار آگهی‌نامه‌ای داعش را مسوول این حمله دانسته‌اند.

چنین حمله‌هایی نمی‌تواند مردم را از عبادت دور کند

در همین حال برخی از عالمان دین در بلخ با نکوهش حمله بر مسجد گازرگاه هرات، این حمله را خلاف ارزش‌های اسلامی و انسانی می‌دانند.

سیف‌الدین عزیز رییس ارشاد، حج و اوقاف طالبان در ولایت بلخ می‌گوید که این حمله‌ها نشانیِ دشمنی روشن با دین مقدس اسلام است، و افرادی که دست به‌چنین حمله‌ها می‌زنند، خواستار ایجاد فاصله میان مردم و دین استند.

آقای عزیز می‌افزاید: «این حملات نمی‌تواند سبب دوری مردم از نماز، عبادت و مسجد شود؛ چون وقتی در بازار انفجار شد، مردم بازار را ترک نکردند. اکنون که در مسجد شده باز هم مردم مسجد را ترک نمی‌کنند.»

مولوی امرالدین یکی از عالمان دین در بلخ نیز در این مورد می‌گوید: «خداوند هر مورد را می‌بخشد؛ اما خون ناحق را هرگز نمی‌بخشد.»

با این همه مسوولان امنیتی طالبان در ولایت بلخ از روی‌دست‌گیری تدابیر مشخص امنیتی از بهر تامین امنیت مساجد و ‌تکیه‌خانه‌های شهر مزارشریف سخن می‌زنند.

محمد آصف وزیری، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی طالبان برای ولایت بلخ می‌گوید: «ما نیروهای مشخصی را جهت تامین امنیت جان مردم در روزهای نماز جمعه معرفی کردیم. نیروهای ما همیشه برای امنیت مردم کوشش می‌کنند.»

نگرانی‌ها ازانجام حمله‌های انتحاری و انفجاری در کشور در حالی بیش‌تر شده‌‌است که اداره‌ی طالبان هم‌واره امنیت را از بزرگ‌ترین دستاورد‌های حکومت‌شان می‌دانند.

پیش از این نیز مسجد سه دوکان در مرکز شهر مزارشریف، گواه انفجار خونین بود که در پی آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند؛ ولی تااکنون انگیزه‌ی این روی‌داد شناسایی نشده‌است.