افغانستان

مولوی مجیب‌الرحمان انصاری کی بود؟

مولوی انصاری یکی از حامیان اصلی طالبان در غرب کشور شمرده می‌شد و از بهر اظهارات تندی که داشت، به‌شهرت رسیده بود. مجیب‌الرحمان انصاری، خطیب مسجد گازرگاه هرات امروز در یک انفجار که در برابر دروازه‌ی این مسجد رخ داد، کشته شد.

او تعلیمات اسلامی را در مدارس عربستان فرا گرفته بود و از این رو وی را اهل حدیث (سلفی) می‌پنداشتند.

نگاهی به زندگی و مواضع انصاری

مجیب الرحمان انصاری فرزند محمد رفیق انصاری در سال ۱۳۶۲ هجری-خورشیدی در منطقه‌ی “گازرگاه” هرات در یک خانواده‌ی روحانی به‌دنیا آمد.

او در ۱۳ساالگی به‌فراگیری علوم دینی پرداخت و پس از تکمیل این دوره در سن ۱۹سالگی خطیب مسجد جامع گازرگاه شد.

مولوی انصاری آموختن علوم حدیث را تا سال ۱۳۸۹ ادامه داد و پس از آن مصروف تدریس علوم دینی در مدرسه‌ی انصار هرات شد و تا پایان عُمر در کنار تدریس علوم دینی، خطیب مسجد جامع گازرگاه نیز بود.

او در اواسط دهه هشتاد زمانی که علیه «سیدمحمد خیرخواه» نخستین والی هرات پس از اسماعیل خان سخنرانی کرد، به شهرت رسید.

در سال ۱۳۹۱ خورشیدی بار دیگر نام او بر سر زبان‌ها افتاد. او در آن زمان در مقابل برگزاری کنسرت موسیقی‌ که قرار بود در شهر هرات برگزار شود، موضع گرفت و گفت: «اگر در این کنسرت برگزار شود، خون‌ها ریخته خواهد شد، مسئولیت آن بر عهده برگزارکننده‌های آن است».

در دوره‌ی جمهوری انصاری دو بار به‌‌خاطر گفته‌های تندش برضد حکومت مورد بازجویی قرار گرفت و به‌دلیل  فشارهای ریاست عمومی امنیت ملی به عربستان پناه برد؛ اما بعد از مدتی دوباره به هرات بازگشت.

او در کنار آن‌که خطیب مسجد گازرگاه هرات بود، مسوولیت مدیریت یک مدرسه‌ی دینی را نیز در این شهر برعهده داشت و اولین کسی بود که در دوره‌ی جمهوری در هرات پرچم طالبان را بلند کرد و هم‌واره در سخنان خود از حکومت وقت انتقاد می‌کرد و نظام جمهوری را نظام کفری می‌دانست و مردم را برضد آن نظام به‌جهاد تشویق می‌کرد. او درسخانش سخت از طالبان حمایت می‌کرد.

مولوی مجیب الرحمان انصاری در هرات از پشتیبانی تندروان به‌شدت برخوردار بود. او که در منطقه‌ی گازرگاه هرات زندگی می‌کرد، برای اهالی منطقه روش و دستورهای خاص خود را به وجود آورده بود و به حکومت اجازه‌ی بازرسی در ساحه‌ی زیر تسلطش را نمی‌داد.

مولوی انصاری هم‌واره در سخن‌رانی‌هایش بر جاری شدن “حدود شرعی” تأکید می‌کرد و برخی از آگهی‌نامه‌ها را نیز در این مورد به نشر می‌رساند.

با سقوط نظام جمهوری و روی‌کار آمدن اداره‌ی طالبان، مولوی انصاری جای‌گاه خوبی در میان طالبان پیدا کرد و مسوولان بلند پایه‌ی طالبان به‌وی احترام ویژه داشتند.

 او در نشست علما که از سوی طالبان در کابل برگزار شده‌بود، گفت که مخالفان طالبان باید “سر زده” شوند.

در این اواخر گزارش‌هایی منتشر شد که رابطه‌ی مولوی انصاری با اداره‌ی طالبان به تیرگی گراییده و خبری مبنی بر بازداشت وی از سوی طالبان نیز نشر شد که پسان تکذیب شد.

فرجام مولوی انصاری

مجیب‌الرحمان انصاری، خطیب مسجد گازرگاه هرات امروز در یک انفجار که در برابر دروازه‌ی این مسجد رخ داد، کشته شد.

منابع در هرات به آمو می‌گویند که این انفجار در هنگام ادای نماز جمعه رخ داده‌است.

در همین حال؛ حمیدالله متوکل، سخن‌گوی والی طالبان در هرات با تایید خبر جان باختن مجیب‌‌الرحمان انصاری در انفجار امروز گفته‌است که چند فرد ملکی دیگر نیز در این روی‌داد جان خود را از دست داده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی طالبان نیز با تایید این خبر در توییتی نوشت: «با تأسف که عالم دلیر و مطرح دینی کشور مولانا مجیب الرحمن انصاری حین ادای نماز جمعه در مسجد خود در حمله‌ بزدلانه دشمنان دین به شهادت رسید. ‏امارت اسلامی افغانستان غم‌شریکی عمیق خود را در این رابطه ابراز میدارد، عاملین عقب این جنایت بزرگ را به کیفر اعمال شوم شان خواهد رساند. انشاءالله.»

گفته می‌شود مجیب الرحمان انصاری پیش از انفجار با “ملا برادر” که به هرات سفر کرده، دیدار داشته‌است.