افغانستان

انتقادها از نبودن زنان در هنگام بازرسی‌ خانه‌ها‌ در بلخ

یک نیروی طالبان در حال بازرسی یک خانه

آغاز بازرسی خانه به‌خانه از سوی طالبان در بلخ، واکنش‌های گوناگون باشندگان این ولایت را به‌همراه داشته است.

برخی از ساکنان بلخ در پنجمین روز برنامه‌ی بازرسی منازل،  با انتقاد از عدم حضور زنان در جریان تلاشی‌ خانه‌ها می‌گویند که نبودن بانوان در کنار طالبان در جریان بازرسی‌ خانه‌ها، خلاء بزرگ است و خواستار حضور آنان در هنگام تلاشی خانه‌ها استند.

یوسف یکی از باشندگان شهر مزارشریف با انتقاد از نبود زنان در حین بازرسی منازل رهایشی مردم، بررسی وسایل زنان از سوی طالبان مرد را خلاف اصول اسلامی می‌داند.

او در ادامه می‌گوید: «طالبان اگر واقعن پرچم‌‌دار اسلام اند، پس باید زنان را شامل این عملیات کنند. چطور یک مرد مسلمان می‌تواند خصوصی‌ترین وسایل یک زن را سیل کند؟»

لیدا یکی از بانوان در بلخ در این مورد به خبرنگار تلویزیون آمو گفت: «من چگونه به یک مرد اجازه بدهم بیاید لباس‌های مرا چک کند. چرا همرای خود به خانه‌ها زن نمی‌آورند؟»

برخی دیگر از باشندگان بلخ می‌گویند که بودن زنان در جریان بازرسی خانه‌ها ضروری است.

جمشید اکبری یکی از باشندگان دیگر مزارشریف نیز می‌گوید: «زنان را کسی تلاشی نمی‌کند. خوب این خودش می‌تواند فرصت پنهان کردن وسایل خلاف را فراهم سازد. یک زن می‌تواند سلاح‌ها را در بکس خود پنهان کند و آن‌ها را از این خانه به‌آن خانه انتقال دهد.»

از سویی هم آگاهان در بلخ بر رعایت قوانین نافذه در هنگام بازرسی ساحات رهایشی تاکید کرده و می‌گویند: هرگاه بازرسی به‌صورت غیر معیاری راه‌اندازی شود، برای مردم دشواری‌ها بیش‌تر خواهد شد.

عبدالحمید انصاری آگاه امور اجتماعی در بلخ می‌گوید: «طالبان باید از افراد آموزش‌دیده و مسلکی در تلاشی‌ها استفاده کنند؛ چون برخورد نادرست با مردم، می‌تواند فاصله را میان مردم و آنان بیش‌تر کند.»

عملیات بازرسی‌ خانه به‌خانه از سوی طالبان با هماهنگی نهادهای مختلف طالبان از روز شنبه (۵ سنبله) در شهر مزارشریف آغاز شده و اکنون نیز در برخی مناطق این شهر ادامه دارد.

محمد آصف وزیری سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی طالبان برای بلخ هرچند در پیوند به نبود حضور زنان در هنگام تلاشی خانه‌ها چیزی نمی‌گوید؛ اما می‌گوید این عملیات (بازرسی خانه به‌خانه) به منظور تامین امنیت مردم، جمع‌آوری سلاح‌های دولتی و غیرقانونی و مبارزه با گروه داعش راه‌اندازی شده‌است.

آقای وزیری می‌گوید که این عملیات با هماهنگی فرماندهی امنیه‌ی بلخ، ریاست استخبارات و قول‌اردوی ۲۰۹ الفتح راه‌اندازی شده‌است.

وزیری می‌افزاید: «عملیات بازرسی خانه‌ها به‌خواست مردم این شهر آغاز شده تا با این روند تدابیر جدی امنیتی روی‌دست‌ گرفته شود.»

از سویی هم برخی از باشندگان بلخ از آغاز بازرسی‌های خانه به خانه در سطح شهر ابراز خرسندی کرده و می‌گویند با گِردآوری جنگ‌افزارها از نزد مردم، امنیت جان شان بیش‌تر از پیش تامین می‌شود.

با این همه تا اکنون مسوولان امنیتی طالبان در پیوند به دست‌آوردهای‌ شان در جریان بازرسی‌ها  به رسانه‌ها چیزی نمی‌گویند؛ اما می‌افزایند که در پایان این کارزار، دست‌آوردهای شان را به نمایش گذاشته و همه‌گانی خواهند کرد.