افغانستان

تاکید بایدن بر ادامه فشار بر هراس‎‌افگنان بی حضور در افغانستان

رییس جمهور بایدن در در نخستین سالگرد حملات تروریستی ۲۶ اگست سال گذشته که بیش از ۱۰۰ نفر از شهروندان افغانستان و ۱۳ سرباز امریکایی را کشت گفته است که امریکا فشار بر تروریستان را بدون حضور هزاران سرباز امریکایی در افغانستان، حفظ می‌کند.

سال گذشته در ۲۶ اگست، یک حمله‌ی خونین انتحاری جان صد نفر از شهروندان افغانستان را گرفت و حدود ۴۰۰ نفر دیگر را زخمی ساخت. در آن حمله، ۱۳ سرباز امریکایی نیز که بخشی از آخرین نیروهای امریکایی در افغانستان بودند و برای محافظت از فرودگاه کابل آمده بودند، کشه شدند.

مسئولیت آن حمله را شاخه‌ی خراسان گروه دولت اسلامی عراق و شام یا داعش به دوش گرفت.

امریکا در واکنش به آن حمله، یک خانه در منطقه‌ی خیرخانه‌ی کابل را هدف قرار داد که در آن ۱۰ غیر نظامی به شمول زنان و کودکان جان باختند.

مقام‌های امریکایی از آن رویداد به عنوان «اشتباه» یاد کردند و جنرال فرانک مک‌کنزی بابت آن معذرت خواست.

این رویداد سبب انتقادهای فراوان از عملکرد اداره باید در مدیریت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شد.

در اعلامیه‌ی رئیس جمهور باید هیچ یادی از قربانیان حمله‌ی هوایی امریکا در واکنش به کشته شدن ۱۳ سربازش نشده است.

از سوی دیگر، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در این اعلامیه‌ که روی وبسایت کاخ سفید منتشر شده، گفته است که «در یک سال گذشته ما تلاش‌‌های بی‌امان جهانی خود در برابر داعش و دیگر گروه‌های تروریستی که امریکا را تهدید می کنند، دو چند ساخته ایم». او مشخصاً از کشته شدن یکی از رهبران داعش در سوریه و کشته شدن ایمن‌الظواهری در کابل، یاد کرده است.

ایمن‌الظواهری، رهبر شبکه‌ی القاعده، ماه گذشته در قلب کابل، در یک حمله‌ی هواپیمای بی سرنشین امریکایی کشته شد. مقام‌های امریکایی گفتند که شبکه‌ی حقانی از حضور ظواهری در کابل آگاه بوده است. وزیر خارجه‌ی امریکا پناه دادن به رهبر القاده را هم‌چون «خیانت» طالبان به موافقت‌نامه‌ی دوحه خواند.