افغانستان

اختلاف اعضای شورای امنیت در مورد تمدید معافیت سفر رهبران طالبان

سراج الدین حقانی وزیر امور داخله طالبان (در مرکز) در همایشی در ارگ. جوزای ۱۴۰۱

“نصیراحمد فایق” نماینده دولت پیشین افغانستان در سازمان ملل که همچنان این کرسی را در اختیار دارد می‌گوید که از میان ۱۳ عضو طالبان که معافیت ممنوعیت سفر دارند، معافیت نیمی از آن‌ها تمدید خواهد شد.

او در یک پیام شنیداری که برای تلویزیون “آمو” فرستاده است، از ارایه طرح جدیدی خبر می‌دهد که روز جمعه ۱۹ اگست در جلسه‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح شده است.

 در این طرح بر معافیتِ ممنوعیت سفر شماری از رهبران طالبان تاکید گردیده‌است.

فایق در ادامه افزود: «این تصمیم‌ نهایی نیست؛ اما (معافیت از ممنوعیت سفر طالبان) تمدید می‌شود. شورای امنیت می‌خواهد پیامی برای طالبان داشته باشد. (آن‌ها) می‌خواهند نشان‌ داده شود که بر سر موضوع تمدید معافیت سفر طالبان توافق وجود ندارد.»

او تاکید کرد که این طرح تازه، روز دوشنبه‌ی گذشته به مراکز کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل فرستاده شده‌است و به احتمال زیاد در همین روز تصمیم نهایی شورا گرفته خواهد شد.

پیش از این شماری از رسانه‌های معتبر بین‌المللی خبر داده بودند که پیشنهاد روسیه و چین برای تمدید معافیت ممنوعیت سفر ۱۳ تن از مقام‌های طالبان برای ۹۰ روز توسط نمایند‌‌گان بریتانیا، فرانسه، آلبانی، و ایرلند رد شده‌است.

همچنین پیشنهاد امریکا مبنی بر تمدید معافیت ممنوعیت سفر ۶ تن از مقام‌های طالبان برای رفتن به قطر نیز از سوی روسیه و چین با رای مخالف آن‌ها رد شده بود.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که پیشنهاد چین و روسیه، خواهان تمدید معافیت ممنوعیت سفر ۱۳ تن از مقام‌های طالبان بوده‌است؛ اما دامنه‌ی سفر آن‌ها را به چین، روسیه و سایر کشورهای منطقه محدود می‌کند.

پیش از این شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به محدودیت‌های آموزش دختران در افغانستان امتیاز سفر  “سعید احمد شهیدخیل” معاون اداری و منابع بشری وزارت معارف و “عبدالباقی حقانی” وزیر تحصیلات عالی طالبان را لغو کرده بود.

در همین حال، خبرگزاری “آسوشیتدپرس” گزارش ‌داده‌است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید سفر ۱۳ مقام طالبان دچار اختلاف‌ استند.

گفته می‌شود که امریکا پیشنهاد کرده که به ۷ مقام طالبان تنها اجازه‌ی سفر به قطر داده شود؛ اما در مقابل روسیه و چین خواستار تمدید معافیت سفر ۱۳ مقام گروه طالبان برای ۹۰ روز شده‌است.

ایالات متحده و کشورهای غربی در اعتراض به عقب‌نشینی طالبان از رعایت حقوق زنان و شکست در تشکیل حکومت فراگیر، خواستار تمدید معافیت سفر تنها ۷ مقام طالبان هستند. این کشورها می‌گویند که شش مقام دیگر باید در فهرست تحریم‌های سفر شورای امنیت قرار گیرند.

ده‌ها تن از اعضای گروه طالبان سال‌ها نامشان در فهرست سیاه تحریم‌های سازمان ملل شامل ممنوعیت مسافرت، مسدود کردن دارایی‌ها و تحریم تسلیحاتی قرار داشته‌ است. با این حال برخی از مقامات طالبان معافیت مسافرتی دریافت کردند تا بتوانند برای شرکت در مذاکرات با هدف بازیابی صلح و ثبات به افغانستان سفر کنند.