افغانستان

تجمع اعتراضی شماری از بانوان افغانستان در پاکستان

تجمع شماری از زنان افغانستان در اسلام آباد

شماری از بانوان افغانستان که در پاکستان به سر می‌برند با راه‌اندازی تجمعی اعتراضی در اسلام آباد از جهان خواستند تا طالبان را به رسمیت نشناسند.

در آستانه یک سالگی سقوط کابل شماری از زنان افغانستان که در پاکستان به سر می‌برند، روز گذشته در یک گردهمایی اعتراضی در اسلام آباد پایتخت این کشور خواستار توجه جدی جامعه جهانی به وضعیت مردم افغانستان به ویژه زنان شدند.

جهان نباید طالبان را به رسمیت بشناسد

یکی از این معترضان که فعال حقوق زنان در افغانستان بوده و پس از سقوط جمهوریت به پاکستان گریخته به تلویزیون آمو می‌گوید که طالبان اجازه کار و فعالیت به بانوان را نمی‌دهند و آنان را سرکوب و زندانی می‌کنند.

او می‌افزاید: «پانزده آگست روزی سیاه برای مردم افغانستان است و ما در این اعتراض می‌خواهیم به جهان صدا بزنیم که طالبان تروریست هستند. مردم را هدفمندانه می‌کشند و نباید به رسمیت شناخته شوند.»

فرخنده یکی دیگر از این معترضان می‌گوید که ۱۵ آگست روزی سیاه برای مردم افغانستان به ویژه زنان است.

او می‌افزاید که طالبان زنان افغانستان را از حقوق‌شان محروم ساخته و جهان نباید در رابطه با اوضاع افغانستان بی‌تفاوت باشد.

این بانوان معترض با خواندن قطعنامه‌ای از سازمان ملل متحد خواستند تا در برابر جنایت‌ها، محدودیت‌ها، بسته ماندن مکتب‌های دخترانه، کوچ اجباری، مهاجرت و نقض آشکار حقوق بشر در افغانستان از سوی طالبان خاموش ننشیند.

این در حالی است که طالبان پس از سقوط جمهوریت مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم را بسته و بارها زنان معترض را در بخش‌های مختلف افغانستان بازداشت، شکنجه و زندانی کرده‌اند.

این درحالی است که روز گذشته شماری از زنان در کابل پایتخت افغانستان در اعتراض به محدودیت‌های اعمال شده بر زنان در یکسال گذشته مقابل وزارت معارف راهپیمایی کردند که شلیک تیر هوایی توسط طالبان آنها را پراکنده کرد.

با سقوط جمهوریت شمار زیادی از شهروندان افغانستان از ترس جان‌شان به کشورهای همسایه به خصوص پاکستان و ایران مهاجر شده‌اند.