بازرگانی

خوش‌بینی از افزایش چشم‌گیر تولید عسل در هرات

شماری از پرورش دهنده‌گان زنبور عسل در هرات با ابراز خوشبینی از افزایش تولید عسل در سال روان می‌گویند که اگر مسئولان امور به پیشه زنبورداری بیشتر توجه کنند، بسیاری از آنان مستقل و خودکفا خواهند شد.

محمد شعیب ابراهیمی، رییس اتحادیه‌ عسل‌داران هرات، می‌گوید که در سال‌ گذشته تولیدات عسل در هرات به ۱۰۰ تن می‌رسید، و امسال تولید عسل هرات به ۱۵۰ تن افزایش خواهد یافت.

او می‌افزاید: «حدود ۵۰۰ فارم زنبورداری در هرات وجود دارند که از این میان ۱۰۰ فارم توسط بانوان مدیریت می‌شود.»

تولید عسل در ولایت هرات به دو روش انجام می‌شود: روش نخست عسل کوهی است و روش دوم عسلی است که توسط پرورش دهندگان زنبور عسل تولید می‌شود. عسل کوهی هرات کیفیت بالاتری نسبت به عسل تولید شده در فارم‌های زنبورداری دارد.

به گفته برخی از زنبورداران، عسل افغانستان به علت خالص بودن و طبیعی بودن از کیفیت بالایی برخوردار است و اگر به صورت معیاری و درست به بازارهای جهانی صادر شود، می‌تواند مشتریان زیادی را داشته باشد.

بانوان فعال در کار زنبورداری

زنان فعال در کار زنبورداری در هرات می‌گویند که آنان توانسته‌اند از راه زنبورداری و فروش عسل نه تنها استقلال اقتصادی به دست آورند که تمامی مخارج خانواده خود را نیز می‌پردازند.

عزیزه که بیش از ده سال است در پیشه زنبورداری فعالیت می‌کند در این باره به خبرنگار آمو می‌گوید که با داشتن سه فارم زنبورداری عاید خوبی داشته و تلاش می‌کند تا کار خود را توسعه بخشد.

عزیزه معتقد است: «اگر مسئولان امروز در قسمت پروسس و بسته‌بندی عسل تولید شده با ما همکاری کنند، این کار نه تنها باعث رشد صنعت زنبورداری در هرات خواهد شد، بلکه شماری از مردم نیز می‌توانند در این بخش مشغول به کار شوند.»

فرید احمد، یکی از زنبورداران شهر هرات که سال‌ها تجربه کار پرورش زنبورعسل را دارد، می‌گوید که با آن که نسبت به گذشته این پیشه پشتیبانی نمی‌شود اما با آن هم توانسته است با تلاش فردی حداقل زندگی خود را به پیش ببرد.

او می‌گوید: «در سال‌های گذشته موسسات و نهادها به ما وسایل مورد نیاز کار زنبورداری را کمک می‌کردند، اما حالا هیچ خبری از این کمک‌ها و همکاری‌ها نیست.»

فرید می افزاید: «امیدواریم زمینه صادرات عسل فراهم شود تا ما بتوانیم عسل طبیعی و خالص هرات را به قیمت مناسب در بازارهای جهانی به فروش برسانیم.»

بدون شک حمایت از کسب و کارهای کوچک و خانگی تاثیر زیادی بر خودکفایی اقتصادی مردم به ویژه بانوان در سراسر کشور خواهد داشت.