افغانستان

وزارت خارجه امریکا: طالبان اجازه دهند که دختران افغانستان به مکتب بروند

دختران مکتب در ولایت کاپیسا. جوزای ۱۴۰۱

نماینده ویژه امریکا برای افغانستان در دیدار با هیأت طالبان در قطر از آنها خواست که به دختران افغانستان اجازه رفتن به مکتب را بدهند.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید که در روزهای ۲۹ و ۳۰ ماه جون در دیدار نماینده ویژه امریکا برای افغانستان با نمایندگان ارشد طالبان در قطر محدودیت‌های گسترده و دوام‌دار طالبان بر حقوق زنان و دختران افغانستان، «کانون اصلی تعامل میان دو طرف» در این دیدارهای دو روزه بود.

«توماس وست» نماینده ویژه امریکا برای افغانستان رهبری گفت‌وگوها را از سوی امریکا برعهده داشت و نمایندگانی از وزارت خزانه داری این کشور و نهاد توسعه جهانی امریکا یا (USAID) نیز در این دیدار حضور داشتند.

در خبرنامه‌ وزارت خارجه امریکا که درباره این دیدار منتشر شده آمده است که نمایندگان واشنگتن در این دیدار به گروه طالبان گفته است: «ایالات متحده از این خواسته مردم افغانستان که به دختران اجازه داده شود به مکتب بازگردند؛ به زنان اجازه داده شود کار کنند تا به رشد اقتصادی این کشور کمک کنند، آزادانه رفت‌وآمد کنند و اظهار نظر کنند حمایت می‌کند.»

امریکا فشار لازم را به طالبان نیاورده است

در همین حال «آزیتا رفعت» از فعالان حقوق زن، امریکا را به اتخاذ سیاست‌های دوگانه در برابر طالبان متهم کرده و می‌گوید که واشنگتن به‌گونه لازم درباره به رسمیت شناختن حقوق زنان بر طالبان فشار نیاورده است.

بانو رفعت تاکید کرد: «امریکا اگر بخواهد می‌تواند که بر طالبان به‌گونه جدی فشار بیاورد تا آنان وادار شوند که به حقوق زنان احترام بگذارند و اجازه دهند که دختران به مکتب بروند.»

«امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان، وزیر مالیه و مسئولان بانک مرکزی افغانستان به نمایندگی از طالبان در این نشست که در دوحه برگزار شد حضور داشتند.

درهمین حال «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه طالبان می‌گوید که آقای متقی در این نشست از کمک‌های ۵۵ میلیونی امریکا به خانواده‌های قربانیان زلزله پسین در پکتیا، پکتیکا و خوست سپاسگزاری کرد و از واشنگتن خواست که فشارها بر این گروه را بکاهد.

آقای بلخی به تلویزیون آمو گفت: «به جای آوردن فشار بر حکومت جدید افغانستان باید راه ایجاد تعاملات مثبت را جست‌وجو کرد تا بتوانیم به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه طالبان می‌گوید که این گروه در این نشست از امریکا خواسته است تا پول‌های افغانستان را آزاد کند.