کریستوفر دوناهیو، فرمانده ارتش امریکا در اروپا و افریقا و فرمانده نیروهای زمینی ناتو، که آخرین نظامی امریکاییبود که از افغانستان خارج شد، قرار است در تابستان امسال از سمت خود کنارهگیری کند.
به گزارش مجله اتلانتیک کنارهگیری او با موضوع خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ارتباط دارد.
این مجله روز چهارشنبه به نقل از دو منبع آگاه نوشته، انتظار میرود آقای دوناهیو بهزودی اعلام کند که در ماههای آینده از مقامش کنار میرود.
بر اساس این گزارش، کنارهگیری او «ناگهانی» توصیف شده و با تغییرات گسترده در وزارت دفاع امریکا مرتبط دانسته میشود؛ تغییراتی که گفته میشود به ابتکار پیت هگست، وزیر دفاع ایالات متحده، در حال اجرا است.
در گزارش آمده است که این تغییرات ممکن است شامل کنار گذاشتن مقامهایی باشد که بهگونهای با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در سال ۲۰۲۱ مرتبط بودهاند.
آقای دوناهیو در آن زمان فرماندهی بخشی از عملیات را بر عهده داشت و بهعنوان آخرین سرباز امریکایی، افغانستان را ترک کرد.
وزیر دفاع امریکا در ماه می گفته بود که بررسی تازهای درباره نحوه خروج نیروهای این کشور از افغانستان در دوران ریاستجمهوری جو بایدن آغاز شده است.
در ماه اگست ۲۰۲۱، با پیشروی سریع طالبان و ورود آنان به کابل در ۱۵ اگست، دولت پیشین افغانستان سقوط کرد و روند تخلیه گسترده شهروندان خارجی و افغانهای همکار با نیروهای غربی از میدان هوایی کابل آغاز شد. این روند با خروج آخرین نیروهای امریکایی در ۳۱ اگست همان سال پایان یافت و به حضور نزدیک به دو دههای ایالات متحده در افغانستان خاتمه داد.
