افغانستان

رئیس مرکز بازرگانی روسیه خواستار لغو ویزه میان مسکو و کابل شد

رستم حبیبولین، رئیس مرکز بازرگانی روسیه در افغانستان، پیشنهاد کرده است که نظام ویزه میان روسیه و افغانستان لغو شود. به گفته او، این اقدام می‌تواند همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو طرف را تسهیل کند.

به گزارش «اینفو کازان»، آقای حبیبولین این پیشنهاد را در آستانه برگزاری مجمع اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ مطرح کرده و گفته است که روابط میان مسکو و کابل به‌سرعت در حال گسترش است و تسهیل رفت‌وآمد شهروندان می‌تواند گام بعدی در این روند باشد.

او گفته است که در ماه‌های اخیر چندین تحول مهم در روابط روسیه و طالبان رخ داده است؛ از جمله سپردن اعتبارنامه سفیر افغانستان به ولادیمیر پوتین، برگزاری نخستین نشست کمیسیون مشترک میان دو طرف در کازان و امضای توافقنامه همکاری‌های نظامی و فنی در جریان یک نشست امنیتی در روسیه.

او افزوده است که توافقنامه همکاری‌های نظامی و فنی، ارائه خدمات به تجهیزات نظامی ساخت روسیه در افغانستان، از جمله چرخبال‌های «ام‌آی-۱۷» و موترهای «کاماز»، ایجاد مراکز خدماتی، ذخیره قطعات یدکی و آموزش نیروهای فنی افغانستان را در بر می‌گیرد.

آقای حبیبولین همچنین گفته است که شرکت‌های روسی در بخش‌های نفت، پالایش و استخراج منابع طبیعی در افغانستان فعالیت دارند و لغو ویزه می‌تواند به گسترش روابط تجاری، افزایش رفت‌وآمدهای اقتصادی و توسعه بازارهای جدید کمک کند.

به گفته حبیبولین، این اقدام به‌ویژه برای جمهوری تاتارستان اهمیت دارد؛ منطقه‌ای که شماری از شرکت‌های صادرات‌محور روسیه در آن مستقر هستند.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که روسیه در ماه‌های اخیر روابط خود با طالبان را گسترش داده و مقام‌های دو طرف از توسعه همکاری‌ها در بخش‌های اقتصادی، تجاری و امنیتی سخن گفته‌اند.