جنوب آسیا

پاکستان از کشته شدن ۸ شورشی در خیبرپختونخوا خبر داد

عکس از نیروهای پولیس پاکستان در خیبرپختونخوا

مقام‌های پاکستانی می‌گویند در یک عملیات مشترک نیروهای پولیس و اداره مبارزه با هراس‌افگنی در ایالت خیبرپختونخوا، هم‌مرز با افغانستان، هشت شورشی کشته شده‌اند.

روزنامه اکسپرس تریبون گزارش داده است که این عملیات صبح روز شنبه در ولسوالی بنو انجام شده و به گفته رئیس عمومی پولیس ایالت، بر اساس اطلاعات استخباراتی درباره حضور افراد مسلح راه‌اندازی شده بود.

به گفته او، این عملیات تحت نظارت مقام‌های ارشد پولیس محلی انجام شد و در جریان آن از تکنولوژی‌های پیشرفته از جمله نظارت با استفاده از پهپاد برای شناسایی تحرکات افراد مسلح استفاده شده است.

در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی و افراد مسلح، یک افسر پولیس کشته و یک تن دیگر زخمی شده است. مقام‌ها می‌گویند فرد زخمی برای درمان به شفاخانه منتقل شده است.

همچنین پولیس گفته که یک ماین کنار جاده‌ای در نزدیکی منطقه آزاد مندی در مسیر میرانشاه کشف و پیش از انفجار خنثی شده است.

مقام‌های امنیتی پاکستان گفته‌اند که عملیات علیه گروه‌های مسلح مخالف دولت ادامه خواهد یافت. در همین حال، محسن نقوی، وزیر داخله پاکستان، از عملکرد نیروهای پولیس و اداره مبارزه با هراس‌افگنی در این عملیات قدردانی کرده است.

بر اساس گزارش، ایالت خیبرپختونخوا در نزدیکی مرز با افغانستان در سال‌های اخیر شاهد افزایش حمله‌های مسلحانه بوده است؛ حمله‌های که پس از تحولات سیاسی در افغانستان در سال ۲۰۲۱ شدت گرفته‌اند.

در همین حال، یک نهاد پژوهشی در پاکستان اعلام کرده که شمار حمله‌ها در ماه اپریل کاهش یافته، اما تلفات ناشی از خشونت‌ها همچنان قابل توجه باقی مانده است.

این گزارش می‌افزاید که با وجود کاهش نسبی حمله‌ها، درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و گروه‌های مسلح همچنان ادامه دارد.

پاکستان افزایش ناامنی‌ها در ایالات نزدیک با افغانستان را ناشی از حمایت طالبان از گروه‌های شورشی هم‌فکر با آنان می‌داند.

مقام‌های پاکستانی گفته اند که عملیات نظامی در برابر طالبان افغانستان تا زمان رسیدن به نتیجه ادامه خواهد یافت.

اما طالبان هرگونه حمایت از گروه‌های اسلام‌گرای مخالف پاکستان، به شمول تی‌تی‌پی را رد کرده‌اند.