سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است که مسکو قصد ندارد در روند مذاکرات میان ایالات متحده امریکا و ایران مداخله کند، اما برای موفقیت این گفتوگوها ابراز امیدواری کرده است.
به گزارش خبرگزاری تاس، آقای لاوروف روز دوشنبه در یک نشست خبری در مسکو، در پاسخ به پرسشی درباره گزارشهای رسانهای پیرامون شروط پیشنهادی امریکا به ایران، گفت که مسکو از جزئیات این اطلاعات تأییدشدهای در اختیار ندارد.
او افزود که گزارشهایی درباره تبادل پیام میان تهران و واشنگتن از طریق میانجیهایی مانند پاکستان یا کانالهای دیگر منتشر شده، اما روسیه چنین اطلاعاتی را تأیید نمیکند و «هیچ پیشنهادی» در این زمینه دریافت نکرده است.
وزیر خارجه روسیه همچنین تأکید کرد که کشورش در صورت تمایل دو طرف، آماده ایفای «نقش سازنده» در این روند است.
او به نقش مسکو در توافق هستهای سال ۲۰۱۵ اشاره کرد؛ توافقی که با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته میشود و به گفته او، روسیه در دستیابی به آن نقش مهمی داشته است.
آقای لاوروف گفت که یکی از اصول اساسی در این زمینه، حق ایران برای استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای در چارچوب معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای است.
او افزود که چگونگی اجرای این حق و محدودیتهای احتمالی آن، باید از طریق توافق میان طرفها مشخص شود.
او در پایان گفت که روسیه از هر راهحلی که مورد پذیرش تهران و واشنگتن باشد، حمایت خواهد کرد.
